پنج‌شنبه 02 ژوئن 11 | 14:00

«جدایی نادر از سیمین» ؛ حبابی که در IMDb ترکید!

اکنون پس از گذشت کمتر از سه ماه با مراجعه به سایت IMDb مشاهده می شود که با افزایش آراء «جدایی نادر از سیمین» به ۱۰۶۶۳ رای، نه تنها این فیلم برترین درام تاریخ نیست، بلکه در میان ۵۰ فیلم درام و همچنین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما نیز نام آن به چشم نمی خورد


تریبون مستضعفین – چندی پیش خبر حضور یک فیلم ایرانی در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینمای جهان در رسانه‌های سینمایی جنجال به پا کرد.

«جدایی نادر از سیمین» که به دلیل همراهی اکران آن با «اخراجی‌ها ۳» حاشیه‌های سیاسی بسیاری به همراه داشت، در اواسط فروردین به لطف «رای اولی»‌های سایت IMDb که بی‌ارتباط به جو دوقطبی ایجاد شده در سینمای داخل کشور نیز نبود، توانست در زمره ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینمای جهان قرار گیرد. انتشار و پیگیری این خبر در فضای رسانه، روندی رو به صعود برای ساخته اصغر فرهادی به همراه داشت تا جایی که تا رتبه اول در برترین درام‌های تاریخ سینما ی جهان جای گرفت!

این رتیه که تنها با رای ۴۴۰۴ نفر بدست آمده بود، باعث ابراز نارضایتی بسیاری از کابران سایت IMDb که همواره نظر سنجی‌ها را به دور از جهت‌گیری های سیاسی و تعصبات انجام می‌داند، شد و حرف و حدیث‌های بسیاری را در مجامع سینمایی دنیا در این باره به وجود آورد و باعث خدشه‌دار شدن وجهه منصف قاطبه مخاطبین سینمای ایران شد.

اکنون پس از گذشت کمتر از سه ماه، با مراجعه به سایت مذکور مشاهده می‌شود که با افزایش آراء «جدایی نادر از سیمین» به ۱۰۶۶۳ رای، نه تنها این فیلم برترین درام تاریخ نیست، بلکه در میان ۵۰ فیلم درام و همچنین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما نیز نام آن به چشم نمی‌خورد (برای پیگیری این امر کاربران محترم می‌توانند به صفحه «جدایی نادر از سیمین» در سایت IMDb مراجعه کنند).

حباب چند روزه صدر‌نشینی یک فیلم ایرانی در بین فیلم‌هایی چون «رستگاری در شائوشنگ» و «پدر خوانده» ترکید، اما صدای ترکیدن این حباب آن قدر اندک بود که هیچ‌کس آن را نشنید!

در این میان برخی سایت‌ها، که در عرصه سینما به طور حرفه‌ای در حال فعالیت هستند، خبر پیروزی‌های فیلم مذکور را بیان کرده و پی‌گیری اخبار مربتط را به کاربران وعده داده بودند. اما باگذشت زمان نزدیک شدن آخرین ساخته فرهادی به جایگاه اصلی‌اش، هیچ خبری در این باره منتشر نشد.

بهبود جایگاه این فیلم برای کسانی که دست‌اندر کار رسانه هستند از ابتدا سرابی بیش نبود، و استفاده رسانه‌ای از آن چه با علم به این امر و چه بدون آن- که خبر از نا آشنایی آنان با فضای حاکم بر سینمای ایران دارد- مغایر با اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای بود، که متاسفانه از سوی برخی رعایت نگردید.

به امید روزی که فیلم‌های ایرانی به جایگاه‌های بالای جهانی دست یابند و سینمای ایران به دلیل رفتارهای مغرضانه‌ی عده‌ای اندک در سطح جهان تحقیر نشود.

  1. مجتبی عالمی
    17 سپتامبر 2011

    جالبه هنوزم از فیلمی مثل تروی بالاتره .با فلگی نمره دادن دوستان

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.