همایش «نوآوری و احتهاد از دیدگاه آیتالله خامنهای» در بیروت به پایان رسید. در همین رابطه با حجتالاسلام شیخ شفیق جرادی، مدیر پژوهشكده مطالعات دینی و فلسفی «المعارف الحكمیه» و دبیر این همایش به گفتوگو نشستیم:
علت اصلی برگزاری این همایش در لبنان چه بود؟
از آنجایی كه ما به ایشان به عنوان ولیفقیه ایمان داریم، حق ایشان بر گردن ما است كه درسها، طرحها و پیشنهادات ایشان را پیگیری، تبیین و معرفی كنیم. این چیزی بود كه در ما انگیزه ایجاد كرد تا آثار امام خامنهای را تا آنجایی كه به زبان عربی در دسترس ماست مورد مطالعه قرار دهیم و مدتی را به بررسی روشمند در ادبیات مخصوص به ایشان تخصیص دهیم.
من در خلال مطالعات و بررسی آثار ایشان متوجه نكتهای شدم كه مرا شگفتزده كرد و مرا از حالت احساس وظیفه نسبت به انجام این كار خارج كرده و فراتر برد؛ یعنی شما یك وقتی وارد كاری برای فردی میشوی كه ایمان به ولایت او داری و براساس تكلیف آن كار را انجام میدهی. ولی گاهی در حوزه فكری ایشان وارد میشوی و درك و فهم و دید ایشان نسبت به مسائل و چشماندازی كه ترسیم میكند را مورد مطالعه قرار میدهی و این موضوع، شما را به مرحلهای اخلاقی میبَرد، بهطوری كه آن كار را با عشق و محبت و شگفتی انجام میدهی.
این اثرگذاری در كدام بخش از اندیشههای آیتالله خامنهای بود؟
بنده در همان ابتدا متوجه شدم كه در برابر متفكری متفاوت قرار دارم. وقتی كه ما بسیاری از متفكران بزرگ اسلامی را در نظر میگیریم، میبینیم كه آنها نظریهپرداز و صاحباندیشه بودند و از طریق مطالعه و بررسی آرای فكری صاحبنظر شدند.
آنها آرای موجود را با وضعیت موجود در جامعه اسلامی تطبیق دادند و فكر و ایده خود را با وضعیت جامعه توأم كردند و مشكلات جامعه را از نزدیك لمس كردند و رسالت شرعی و دینی خود را نیز ادا نمودند. اما در مورد امام خامنهای ما در مقابل شخصیتی قرار داریم كه در شرایط مختلف رشد كرده و رأی و نظر ایشان برخاسته از برداشت ایشان از واقعیتها و رهبری عملی واقعیتها است.
ایشان در كیفیت ایجاد حكومت و ایجاد انقلاب، چگونگی ایجاد جامعه و مباحث اقتصادی، رشد اخلاقی جامعه و به همه جوانب نظر دارد و به ریز مسائل آگاهی دارد.
علاوهبر این ایشان به عنوان یك فرهیخته بزرگ فرهنگی مطرح است. ایشان به دگرگونیها و رخدادهای گذشته شرق و غرب تسلط كافی دارد و دارای حس نقد و بررسی ادبی واقعیتهای اطرافمان میباشد و از قدرت نظریهپردازی بالایی برخوردار است. مجموعه این مسائل از ایشان شخصیتی درست كرده كه ایشان در مسائلی كه دیگران جرأت ورود به آن را ندارند، وارد شده و به صورت عملی مشكلات را در موقعیتهای مختلف حل كرده است، اما نه به صورت نظریهپردازی و كلیگویی. از همین رو در بررسی احوال و آرای امام خامنهای دیدم كه ما در برابر نقطه عطف جدیدی هستیم. ایشان الگوی متفكرین اسلامی هستند كه میتوانند امت و جامعه اسلامی ایجاد كنند.
طرح همایش را با چه كسانی مطرح كردید؟
من خدمت حجتالاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله رسیدم و در این فكر بودم كه چگونه سیدحسن نصرالله را به ضرورت برگزاری همایشی در این زمینه قانع كنم. ولی از استقبال سریع ایشان از این موضوع جا خوردم. ایشان به محض شنیدن این موضوع یعنی بررسی آرای امام خامنهای در همایش، نه تنها قبول كردند بلكه بعضی از پیشنهادات را در این رابطه مطرح نمودند كه خیلی مفید بود و ما از جهت معنوی هم در این كار از ایشان بهره فراوان بردیم.
ما این طرح را نزد برادران ایرانی كه میتوانستند در این زمینه ما را یاری كنند بردیم. به آنها گفتم درست است كه شما ایرانیها به ایشان از ما نزدیكتر هستید ولی ولایت ایشان بر ما و شما قبل از اینكه مسئلهای ملی باشد، مسئلهای الهی است و همه ما در قبال ایشان وظیفه یكسان داریم. ما بعد از بحثها و بررسیها به دو نكته رسیدیم؛ نكته اول برگزاری موفقیتآمیز كنفرانس و نكته دیگر بالا بردن كیفیت مسائل جانبی همایش بود بهطوری كه بتوانیم بعضی از طرحهای مرتبط با كنفرانس را برپا كنیم.
چقدر برای این همایش وقت گذاشتید؟
حدود یك سال و نیم. در ابتدا برخی مخالفت كردند به لطف الهی و با كمك امام زمان(عج) كار آغاز شد. در این كارها اولین مشوق من بعد از خدا، جوانان بودند. جوانان بیشترین كمك و حمایت را كردند و در همهجا و مخصوصاً در طرح تألیف كتابی تحت عنوان «روش اقتدار در نزد امام خامنهای» كمك كردند. من معتقدم بهترین روش در مقابله با فرهنگ زور و قدرت غرب، فرهنگ اقتدار است كه روش امام خامنهای است.
درباره نشستهای تخصصی این همایش توضیح دهید.
نشستی با محققین ایرانی، مصری، مغربی، تونسی، لبنانی و عراقی ترتیب دادیم كه گفتوگویی بسیار جدی بود و حاضران، دیدگاههای خود را در مورد انقلابها و بیداریهای صورت گرفته در كشورهای عربی ابراز داشتند و من در پایان سعی كردم آنها را به بررسی تجربه عملی امام خامنهای و شایستگی ایشان به عنوان الگویی برای احیای منطقه توجه دهم و اینكه ایشان میتواند انگیزهای برای پیشرفت انقلابها و نزدیك شدن به هدف اصلی باشد.
زیرا طبعاً انقلاب پیشروی میكند اما مهمترین هدفی كه امام خامنهای ترسیم میكند ایجاد تمدن اسلامی در منطقه است و فرزندان منطقه برای این هدف دعوت شدند و این نوع تفكر غیر از فكر حكومت به سبك سلفیها و حزب تحریر و غیر از دعوت به بعضی از روشهای جدید حكومتی است كه عدهای آن را تبلیغ میكنند. همچنین نشستهای تخصصی بعدی نیز برگزار شد كه شخصیتهای جهان اسلام در آن مشاركت كردند و محتوای این مقالات و سخنرانیها چاپ و منتشر خواهد شد.
به نظر شما اهداف همایش محقق شده است؟
خیلی از اهداف این همایش محقق شده است؛ زیرا اولاً خیلی از مردم میدانند كه امام خامنهای امروز مردم را به سوی یك هویت حقیقی و فكری و وجدانی كه بر پایه معنویت است، دعوت میكند و مردم و خیلی از اساتید معاصر ما و حتی خیلی از دانشمندان دینی به این قضیه اهتمام دارند. حتی دانشمندان مسیحی و سنی و دروزی هم امروزه سعی در شناخت شخصیت ایشان دارند.
ما كارهایی را به عنوان مقدمات برگزاری این همایش ترتیب دادیم از جمله آنكه نشست رسانهای ایرانی- عربی و همچنین نشست زن معاصر از دیدگاه امام خامنهای را برگزار كردیم كه در پیشبرد اهداف این همایش بیتأثیر نبود. داستان جالبی كه در نشست «زن معاصر از دیدگاه امام خامنهای» پیش آمد، این بود كه یكی از بانوان محقق كه دكترا داشت و شخصیت امام خامنهای و سخنان ایشان را در نشست مزبور بررسی میكرد، در ابتدا رغبت زیادی به این كار نداشت ولی بعد از نشست، عدهای از خانمها پیش من آمدند و از قول همان خانم دكتر گفتند: «سخنان امام خامنهای و فكر باز ایشان در مورد زنها مرا مسحور خود كرده است و تصور نمیكردم كه فقیهی مسلمان به این اندازه در مورد زنان اندیشه روشنی داشته باشد.»
به نظرم این همایش آثار زیادی داشت؛ از آثار آن این بود كه تفكر حاكم بر همایش میخواست بر روی مقاومت تأكید كند. همچنین بر نقش امام خامنهای در در ایجاد زندگی اسلامی و رشد و پرورش و توسعه آن و عدالت و رشد علمی و آزادی اندیشه تأكید كردیم. از كارهای جالبی كه در حاشیه همایش صورت گرفت، ارائه كارهای هنری و طراحی تابلوهای ارزشمند با محوریت امام خامنهای و دیدگاههای ایشان بود.
یك هفته پیش خبر جالبی شنیدم كه یكی از فرزندان شهدا كه حدود 19 سالش بود، پیش من آمد و گفت كه او طرحی دارد. او و عدهای از جوانان از یك دانشگاه آمریكایی و یك دانشگاه دیگر كه اغلب آنها از طبقه مرفه بودند قرار گذاشتهاند كه یك ماه دیگر و بعد از ایام امتحانات، اردویی را به نام «اردوی امام خامنهای» برگزار كنند. به او گفتم این فكر از كجا به فكر شما خطور كرد؟ او به صراحت گفت كه از این همایش. آنها قصد دارند در این اردو به مناطق جنوب سفر كنند و با مردمِ حدود 25 روستا ملاقات و با آنان در مورد امام خامنهای صحبت كنند. و در آخر اردو میخواهند به شهری مسیحینشین در جنوب بروند و مردم را به كلیسا دعوت كنند تا در مورد محبت و گفتوگو در اندیشه امام خامنهای صحبت كنند.
لذا آنها از ما خواستند تا قبل از اردو برایشان دوره خاصی را برگزار كنیم تا یاد بگیرند چگونه در مورد رسالت امام خامنهای برای مردم صحبت كنند. فكری تازه و ناب و ابداعی بود. ما برنامههای دیگری هم داریم كه میشود آنها را از طریق رادیو و تلویزیون ارائه كرد. در حقیقت داریم یك دبیرخانه دائمی فعال ایجاد میكنیم تا به تولید برنامههای مستند و سلسله كتابهای ویژه در مورد امام خامنهای اهتمام داشته باشد.
شنیدهایم كه قصد دارید نشستهای تخصصی درباره موضوع همایش را ادامه دهید.
بله؛ بنده در نشستی كه با محققین داشتم به آنها گفتم كه مردم و دانشمندان و متفكرین نیاز دارند كه درباره امام خامنهای بیشتر بدانند. بیایید تا عدهای از دانشمندان را از سراسر دنیا دعوت كنیم و به صورت دورهای نشستهایی برگزار كنیم و هر بار، یك فكر و درسی را از ایشان یاد بگیریم.
مثلاً رسانه در دید ایشان. یا استراتژی فرهنگی ایشان و چند روزی در آن موضوع به بحث و بررسی بپردازیم تا رأی قطعی ایشان در آن مسئله برایمان آشكار شود. سپس هركس كه به كشور خود برمیگردد، به تبیین آرای ایشان در بین جوانان منطقه خود میپردازد. سپس اگر خواستیم همایشی برگزار كنیم كه نخبگان علمی را دعوت كنیم مواد علمی آماده خواهد بود.
Sorry. No data so far.