سید محمد محسن جواد زاده
«چقدر خوشبختم که در عصر آزادی زندگی میکنم، این روزها یک دختر میتواند پزشک یا قاضی شود، در ارتش ثبت نام کند، به تیم بسکتبال بپیوندد؛ میتواند مدارج شغلی را طی کند، بچههای خودش را در مهدکودک رها کند، هر قدر دلش میخواهد سقط جنین داشته باشد، گزینههای جنسی او دیگر محدود نیستند، روابط جنسی نامشروع پیش از ازدواج و پس از ازدواج برای وی امکان پذیر است، به طور خلاصه یک دختر میتواند هر کاری که دلش میخواهد انجام دهد، هر چه میخواهد بشنود، تنها یک استثناء وجود دارد، او نمیتواند زن باشد.» (برگرفته از کتاب «نابودی عفاف، ارمغان فمینیسم»، نوشته خانم وندی شلیت، چاپ آمریکا)
تراژدی مدرن زن از اینجا آغاز میشود؛ انقلاب صنعتی.
ویل دورانت میگوید: «این واژگونی سریع عادات و رسوم محترم و قدیمتر از تاریخ مسیحیت را چگونه تعلیل کنیم؟ علت عمومی این تغییر، فراوانی و تعدد ماشین آلات است. «آزادی» زن از عوارض انقلاب صنعتی است…» (لذات فلسفه، ویل دورانت، ص۱۵۸)
در شرح «قانون مدنی ایران» تألیف دکتر شایگان، صفحه ۳۶۲، چنین نوشته شده است: «استقلالی که زن در دارایی خود دارد و فقه شیعه از ابتدا آن را شناخته است، در حقوق یونان، رم و ژاپن و تا چندی پیش هم در حقوق غالب کشورها وجود نداشته؛ یعنی زن مثل صغیر و مجنون، محجور و از تصرف در اموال خود ممنوع بوده است. در انگلستان که سابقاً شخصیت زن کاملاً در شخصیت شوهر محو بود، دو قانون؛ یکی در سال ۱۸۷۰ و دیگری در سال ۱۸۸۲ میلادی به نام قانون مالکیت زن شوهردار، از زن رفع حجر نمود. در ایتالیا قانون ۱۹۱۹ میلادی زن را از شمار محجورین خارج کرد. در قانون مدنی آلمان (۱۹۰۰ میلادی) و در قانون مدنی سوئیس (۱۹۰۷) زن مثل شوهر خود اهلیت دارد.»
همان طور که ملاحظه میکنید هنوز حدود یک قرن است از وقتی که اولین قانون استقلال مالی زن در مقابل شوهر (۱۸۸۲ در انگلستان) در اروپا تصویب شد و به اصطلاح از زن شوهردار رفع محجوریت شد در حالی که اسلام چهارده قرن پیش استقلال مالی زن را به رسمیت شناخته بود. مسئله دیگر، بحث آزادی زن در غرب است که حقیقتاً در بند بوده است نه آزاد.
دکتر شریعتی در کتاب «فاطمه، فاطمه است» چنین میگوید: «همین زن اوپایی که ما میشناسیم – زن عصر جدید – خودش زاییده و نطفهٔ بستهٔ «قرون وسطی» است؛ عکس العمل خشونتهای ضد انسانی و مرتجعانهٔ کشیشهایی که در دوران قدرت روحانیت به نام مسیح و مذهب، زن را تقبیح کردند و ذلیل و محبوس و بردهاش ساختند، از استقلال اقتصادی، از حق مالکیت بر اموال خویش، و حتی بر فرزندان خویش و حتی از اسم فامیل داشتن محرومش کردند وقتی منفور خدا نشانش دادند و عامل فساد، وقتی مجرم اصلی در افتادن آدم از بهشت به زمین! در قرون وسطی از کشیشی میپرسند: «آیا به خانهای که زن وجود دارد، مرد نامحرم وارد بشود؟» میگوید: «هرگز، که اگر این مرد نامحرم بر زن وارد شود و زن را هم نبیند، باز گناه کرده است»… مثل اینکه اصلاً از وجود زن، گناه در فضا پخش میشود!» (دکتر شریعتی: فاطمه، فطمه است: صفحه ۴۷)
و از طرفی سودجویان تاریخ در انقلاب صنعتی و پس از آن، چنان فضا را باز کردند که زن از ظلم اسارت کهن به به ظلم اسارت مدرن کشیده شد. دکتر علی شریعتی در کتاب «انتظار عصر حاضر از زن مسلمان» چنین میگوید: «این پیغمبر بورژوازی اسمش فروید بود و مذهبش جنسیت، و معبدش فرویدیسم و نخستین قربانیاش که در کنار این معبد ذبح شد، ارزشهای انسانی زن بود.» ایشان در کتاب «فاطمه، فاطمه است»، در ذیل عنوان فریاد استعمار چنین میگوید: «وه که چه زمینه آمادهای برای استعمار که فریاد بکشد: – آزاد شو– از چی؟ – دیگر «از چی» ندارد؟؛ داری خفه میشوی، هیچ چیز نداری، محرومی، آزاد شو! از همه چیز آزاد شو! آنکه در زیر سنگینترین بارها خفته است و دارد خفه میشود، فقط به نفس آزاد شدن و برخاستن از زیر آوار خفقان و فشار میاندیشد؛ نه به چه گونه آزاد شدن، چگونه برخاستن! زن آزاد میشود، اما نه با کتاب و دانش و ایجاد فرهنگ و روشن بینی و بالا رفتن سطح شعور و احساس و سطح جهان بینی؛ بلکه با قیچی! قیچی شدن چادر! زن یک باره روشن فکر میشود! عقدههای زن مسلمان – و شرقی – بزرگترین دست آویز روانشناسان و جامعهشناسان شده در خدمت استعمار و اقتصاد جهانی، تا از زن چنین تعریفی به دست دهند: «زن، حیوانی که خرید میکند!»» خرید میکند تا بازار آزاد اقتصاد و سود جویی بیاندازه نظام سرمایه داری تأمین شود، خرید میکند تا جیب کثیف جریان زر و زور و تزویر جهانی پر شود؛ اگر فکر میکنید آنها اعتقادی به آزادی زن دارند باید بگویم «زهی تصویر باطل و زهی خیال محال.» البته این همهٔ سودجویی از آزادی نیست.
امروز سودجویی از صنعت روسپیگری، صنعت پرنوگرافی، برده داری نوین جنسی، فیلمها و رسانه هاو… سودهای بینهایت کلان به در جیب جریان زر وزور و تزویر جهانی قرار داده است. این استعمار که دکتر علی شریعتی از آن بارها گفته و از مکر آنها هشدار داده، فریبی دیگر برای پول بیشتر راه انداخته است؛ «تساوی زن و مرد در همه چیز.» زنها هم باید کار کنند، تلاش کنند، زن و بچه و خانه را رها کنند و به دنبال پول باشند البته به ظاهر برای خود زنان، اما در حقیقت برای پر پول شدن جیب جریان زر وزور و تزویر جهانی.
خانم بتی فریدان (Betty Friedan) چنین میگوید: «اکنون زنان به یک بحران جدید هویت مبتلا شدهاند که اسم خاصی ندارد، چطور ممکن است زنانی که در چنین مشکلات و بحرانهای بغرنج و خطر آفرینی به سر میبرند، خوشبخت نامیده شوند. اگر زنان به آنچه میخواستند رسیدهاند، پس دیگر مشکل چیست؟ جواب این معما یک چیز بیشتر نیست و آن همان برابری حقوق مرد و زن است که موجب همه این بلایا شده است. زنان افسرده و غمگین هستند چون آزادند، زنان اسیر و برده آزادی خود شدهاند…» (فمینیسم در آمریکا تا سال ۲۰۰۳، صفحه ۱۰) این تفکرات که مورد پسند سودجویان دنیا بوده است، انسان بودن و هویت زن را تبدیل به کالا کرده است. یک گروه از محققان سازمان روانشناسی آمریکا (APA) در مورد آزادی جنسی در دختران و ایجاد کردن دیدگاه جنسی در مورد دختران چنین تعریفی را ارائه دهند: «ایجاد کردن دیدگاه جنسی زمانی اتفاق میافتد که ارزش یک انسان را تنها ناشی از رفتار و یا جذابیت جنسی او بدانیم و خصوصیات دیگر او در نظر گرفته نشود و فرد به یک شیء جنسی بدل میشود؛ به بیان دیگر این فرد تبدیل به کالایی برای استفاده جنسی دیگران میشود.» (تأثیر فمینیسم بر دختران در غرب، ص ۲۳)
چه باید کرد؟ اینکه چه باید کرد را با یک سخن جواب میدهیم، ویلیام جیمز (William James) نویسنده آمریکایی میگوید: «هرگاه بشر سالم زندگی کند، حتماً خدا را تجربه کرده است.» (فمینیسم در آمریکا تا سال ۲۰۰۳، ص ۸) اینکه خدا را تجربه کرده است یعنی چه؟ یعنی اینکه طبق خواستهٔ خدا را عمل کرده است، چه کتابی بهتر از قرآن کریم خواستههای خدا را بیان نموده است؟ و چه کسی بهتر از معصومین (ع) خواستههای خدا را اجرا کردهاند؟ ب
رای اینکه دختر امروز باید چه کند، باید پای خود را، جای پای معصومی به نام حضرت فاطمه زهرا (س) (امّ ابیها) بگذارد، یعنی سعی کند مثل حضرت فاطمه زهرا (س) سخن بگوید، مثل او راه برود، مثل او با دیگران ارتباط برقرار کند، مثل او ازدواج نماید، مثل او شوهر داری کند، مثل او بچه داری کند، مثل او بچه تربیت کند، مثل او علم بیاموزد، مثل او فرزندانش را عالم بار بیاورد، مثل او محبت کند، مثل او عفت را رعایت کند، مثل او حجاب را رعایت کند، و…، هنگامی که این طور شد دختر امروز میتواند طعم یک زندگی سالم و با برکت را بچشد. لازم به ذکر است کتابهای خوبی در این زمینه یعنی در سیره ائمه اطهار (ع) نوشته شده است.
در پایان مطلب خود را با سخنی از حضرت امام خمینی (ره) به پایان میرسانم که ایشان خطاب به زنان چنین فرمودند: «در این نهضت (انقلاب اسلامی)، زنان حق بیشتری از مردان دارند. زنان، مردان شجاع را در دامان خود بزرگ میکنند، قرآن کریم انسان ساز است و زنان نیز انسان ساز» (۲۵ /۱۲ /۵۷).
Sorry. No data so far.