همزمان با سالروز فاجعه هفتم تير و به شهادت رسيدن شهيد بهشتي و ۷۲ يارش در حزب جمهوري و در دهه بزرگداشت شهداي مبارزه با نفاق، تئاتر خياباني «ميدان عدالت» به سفارش بنياد فرهنگي روايت با موضوع شهداي ترور به مدت ۱۵ شب در مجموعه تئاتر شهر اجرا شد. به همين منظور با كارگردان و نويسنده اين اثر به گفتوگو نشستيم.
محمدرضا محرابيان كارگردان تئاتر «ميدان عدالت» در اين نشست، در پاسخ به اين پرسش كه آيا شما كارگرداني هستيد كه مايليد بيشتر در ژانر مناسبتي اثر توليد كنيد، گفت: هر انساني يك سري علايق دارد؛ بنده نيز اساساً به هنر به ديد كاسبي نگاه نميكنم، من فقط در برخي مسائل تمايل به ورود دارم و خوشحالم علايق شخصيام را دنبال ميكنم؛ به همين دليل هم به آثاري همچون «ميدان عدالت» مناسبتي ميگويند زيرا يك سري افرادي از يك شرايط خاص با ارگانها ارتباط داشتند و اين ارتباطات در دوران دفاع مقدس انجام گرفته است و در يك برهه زماني كليه آثار مناسبتي را اين افراد توليد ميكردند ترس و نبود اعتماد مسبب ريا كاري كردن برخي افراد در برخي مسائل تئاتر است.
اين كارگردان تئاتردر رابطه با بازي عليرضا مهران در اين نمايش خياباني بيان كرد: بازيگري توسط عليرضا مهران در اين اثر يك اتفاق خوب بود.
موضوع شهداي نفاق در تئاتر جاي كار دارد
مداحيان ضمن اشاره به اين كه «ميدان عدالت» موضوعي داشت كه هرگز روي آن كار نشده بود، افزود: اين موضوع واقعاً در تئاتر بسيار جاي كار دارد اما هيچ فعاليتي روي آن صورت نميگيرد، زيرا كمتر گروهي جرأت فعاليت دراين زمينه را دارد؛ گروه تراب اعتقادش انجام يك كار فرهنگي و هنري است و به مسائل ديگر ورود پيدا نميكند، «شهداي نفاق» به باورهاي گروه تراب نزديك است هرچند كه خيلي افراد از فعاليت در اين عرضه هراس دارند.
«ميدان عدالت» نتيجه اعتقادات ما است
وي تصريح كرد: ما در اين كار تلاش كرديم يك اجراي هنري داشته باشيم و سعي كرديم درباره هيچ جماعتي قضاوت نكنيم و تنها موضوعي كه به درستي آن اعتقاد داريم را به روي صحنه ببريم؛ خيلي افراد جرأت بازي در اين نمايشها را ندارد، ما در اين اثر درباره چگونگي و اهداف منافقين قضاوت نكرديم و صرفاً تأثير اقدامات آنها را روي افرادي كه مرتبط با آنها بوده و در جامعه ماندهاند، بيان كرديم؛ به طور كلي ما يك كار تئاتري حاوي نشانه و كد را توليد كرديم كه به باورهايمان نزديك است.
به گفته مداحيان ما اعتقادات خود را به روي صحنه برديم و اين كار يعني شجاعت.
كارگردان «شعله در زمهرير» خاطرنشان كرد: يكي از بزرگترين مشكلات مجموعه تئاتر اين است كه برخورد صادقانه با افراد وجود ندارد و خيلي از مسئولان تئاتري از فضاهاي مناسبتي براي صعود استفاده كردند
نگاه مناسبتي مانع جذب مخاطب حرفهاي ميشود
عليرضا مهران نويسنده و بازيگر «ميدان عدالت» نيز گفت: نبايد اين نوع فعاليتهاي تئاتري را مناسبتي تعريف كرد زيرا اين نيز يكي از ژانرهاي تئاتر است كه خيلي كارگردانهاي حرفهاي تئاتر ما در آن فعاليت ميكنند، كارهاي مناسبتي كارهاي سخت و حجيمي است كه بايد شناخت كافي نسبت به آن وجود داشته باشد و جذب مخاطب نيز نسبت به آن سخت است.
وي افزود: گروه تراب تاكنون نمايش آثاري همچون «شعله در زمهرير»، «كليد»، «سقوط پرواز» و … را اجرا كرده است و حسن اين مجموعه وجود افراد حرفهاي و عدم ديد مناسبتي به فعاليتهاشان است، زيرا اگر ديد مناسبتي داشته باشند نميتواند در آثار خود جذب مخاطب را به صورت حرفهاي ايجاد كنند.
مهران نمايش «ميدان عدالت» را نخستين تجربه تئاتر ميداني خود معرفي كرد و گفت: تئاتر خياباني و صحنهاي، مقدس است اما متأسفانه طي سالهاي اخير تعريف مناسبي از تئاتر خياباني به دليل عدم مديريت درست وجود نداشته است.
وي تصريح كرد: از قبل حس كردم كه پروژه «ميدان عدالت» همانند ديگر آثار اين گروه يك اثر فاخر است و حرفي براي گفتن دارد، زيرا در «ميدان عدالت» يك قصه و كارگردان خوش فكر و گروه طراحي خلاق وعوامل حرفهاي وجود داشت و اين باعث رضايت تماشاگران شد.
مهران، نقطه قوت يك كارگروهي را انتخاب درست تمام اجزا دانست و بيان داشت: تئاترهاي خياباني با اين وسعت بعد از چهار روز اجرا ناخودآگاه موجب عدم رقبت براي تماشاگر ميشود ولي اين كار در پانزده روز و روزي دو اجرا انجام شد اما هنوز استقبال وجود داشت و بودند تماشاگراني كه دو تا سه روز متوالي براي ديدن اثر به پارك دانشجو ميآمدند.
«ميدان عدالت» بين رنگهاي مختلف جامعه اتحاد ايجاد كرد
وي در خصوص مشكلاتي كه بازي در «ميدان عدالت» فراهم كرده است، گفت: 15روز در تئاتر شهر اجرا داشتيم و در طول اين چند روز فشاري از جانب برخي به من وارد بود كه چرا چنين كاري را انجام دادي و ميگفتند در يك كار سياسي شركت كردي؛ اين اظهار نظرها در حالي رخ داد كه هنوز افراد منتقد به كار من لحظهاي از نمايش را مشاهده نكردهاند، زماني فعاليتم سياسي است كه نسبت به آن بياعتقاد باشم.
به گفته مهران يكي از مزاياي «ميدان عدالت» ايجاد اتحاد بين رنگهاي مختلف جامعه براي ديدن اثر بود، پس مردم ما اين باور را قبول كردند اما مديران پذيرا نيستند زيرا ما نمايشي را كار كرديم كه متعلق به مخاطب خاص نبود بلكه متعلق به عام بود و نكته جالب توجه تشويق گروه در پايان اجرا توسط تمام قشرها بود.
اين بازيگر تئاتر در خصوص عملكرد رسانه ملي در خصوص شهداي نفاق بيان كرد: به نظر ميرسيد بهتر بود رسانه ملي بر روي نمايش «ميدان عدالت» منور ميداد اما متأسفانه به پركردن ليست برنامههاي خود به صورت اجمالي پرداخت؛ گروه تراب طي دو ـ سه سال گذشته به صورت تدريجي سعي كرده مفاهيمي را به اهالي تئاتر و به مديران تئاتر بفهماند كه متأسفانه مديري كه در عرصه هنري ما فعاليت ميكند، كار آمد نيست.
«ميدان عدالت»، ميدان آشتي سازمانها و ارگانها با تئاتر است
اين بازيگر تئاتر با بيان اين كه با اجراي تئاتر «ميدان عدالت» سياستمداران دريافتند تئاتر بهترين وسيله براي بيان اهدافشان است، گفت: از آغاز انقلاب در همه ارگانها و سازمانها خط قرمز وجود داشته است، دنيا در حال پيشرفت است، اما با توجه به نگاه سليقهاي كه به تئاتر شده است؛ ساليان طولاني برخي از سياستمداران اهالي تئاتر را مطرب ميخواندند اما در حال حاضر بعد از گذشت ۳۰ سال دريافتند تئاتر بيش از هر رسانهاي ميتواند تفكر و اهدافشان را به مردم انتقال دهد،
برخي از نهادها طي چند سال گذشته به حمايت تئاتر نيامدهاند و براي اهالي تئاتر جاي تعجب است كه چرا از يك گروهي به اسم تراب براي توليد يك اثر نمايشي حمايت شد؛ البته اين يك اتفاق مبارك است؛ زيرا نهادها دريافتند به كمك تئاتر، توانايي بيان اهداف وجود دارد و به نوعي ميتوان گفت «ميدان عدالت» ميدان آشتي سازمانها و ارگانها با تئاتر است.
به گفته مهران چرا نبايد وزارت ارتباطات، نفت و … يا سپاه در تئاتر سرمايهگذاري كند؛ در صورت همكاري، اهالي تئاتر نيز با كمال ميل و اشتياق در اين حوزه فعاليت ميكنند، چون در جامعهاي زندگي ميكنيم كه ديگر با ارائه چند تصوير و صحنههاي وحشتناك نميتوان جوانان را با اعتقادات آشنا ساخت؛ چرا كه جوانان مشتاق به ديدن واقعيتها از زاويه ديگري هستند.
Sorry. No data so far.