آيتالله محمدرضا مهدوي كني، رييس مجلس خبرگان در مراسم افتتاحيه هفتمين همايش بينالمللي دكترين مهدويت كه امروز در سالن همايشهاي بينالمللي صدا و سيما برگزار شد، بابيان اينكه: “وعده الهي ما را به انتظار دعوت ميكند ” اظهار داشت: موضوع اين همايش از جهات مختلف موضوعي، مصداقي، هدف، پايگاه، سند و وسيله و ابزار براي رسيدن به هدف داراي اهميت است.
وي با اشاره به آيه 55 سوره نور گفت: مطابق مفاهيم قرآني وعده الهي قطعي است و وعده الهي تخلف ندارد. ميان عمل حسن با عمل صالح تفاوت وجود دارد قرآن در عمل صالح تأكيد بيشتري دارد زيرا عملي صالح است كه علاوه بر حسن بودن صلاحيت وقوع نيز داشته باشد. چنين عملي است كه ميتواند زمينهساز استخلاف دوره آخر الزمان قرار گيرد.
رييس مجلس خبرگان سپس به توضيح واژه استخلاف پرداخت و گفت: استخلاف از ماده استفعال است و به معناي كسي است كه خلافت جانشيني او در جانها و قلبها ريشه ميگيرد و استخلاف جانشيني معمولي نيست و مورد عنايت خاص خداوند است.
آيتالله مهدوي كني با اشاره به غفلت ديگري از اين آيه توضيح داد: مطالب اين آيه مربوط به استخلاف آخر الزمان است نه استخلاف در زمانهاي گذشته و استخلاف آخر الزمان امتيازاتي نسبت به استخلاف در زمانهاي ديگر دارد كه نخستين امتياز امت آخر اين است كه دينشان مورد رضايت خداوند است و خداوند امكانات تحقق آن دين را به آنها عطا ميكند.
وي با اشاره به كلام علامه طباطبايي كه در توضيحي براي آيه مورد بحث فرمودهاند: اين دين، ديني است كه خداوند از آن رضايت دارد و بيشك همان اسلام ناب محمدي است.
رييس مجلس خبرگان در ادامه سخنان خويش از ويژگيهاي استخلاف آخر الزمان ياد كرد و گفت: خداوند در استخلاف آخر الزمان خوف را از دلها ميزدايد به طوري كه مردم خودشان به امنيت تبديل ميشوند نه اينكه خداوند امنيت را براي آنها ايجاد گرداند.
وي ادامه داد: عبادت در اين آيه به معناي بندگي مطلق خداوند است و اين نكته نشان ميدهد كه تا پيش از استخلاف آخر الزماني حتي در دوران حيات پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم عبادت و بندگي خدا با خوف همراه بوده است اما در دوران استخلاف آخر الزمان بندگي در اوج خلوص خود قرار ميگيرد.
آيتالله مهدوي كني دليل تعبد همراه با خوف را عدم تحقق كامل حاكميت الهي دانست و گفت: پيش از استخلاف دوره آخر هيچ حكومتي حكومت الهي نيست و براي همين پرستش خداوند همراه با حفظ مصالح و رعايت حال حاكمان ظالم صورت ميگيرد.
وي ادامه داد: در چنين زمان حضرت وليعصر عليه السّلام هركس كفر بورزد عذرش قابل قبول نخواهد بود و كفر آخر الزمان فسق واقعي محسوب ميشود زيرا در آخر الزمان تمام شرايط براي بندگي خدا فراهم بوده است.
رييس مجلس خبرگان تصريح كرد: امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشريف هرگز تقيه و ظاهرسازي را نميپذيرند و حكومت ايشان با تظاهر و نفاق همراه نخواهد بود.
آيتالله مهدوي كني با بيان اينكه مهمترين چيزي كه در آيه 55 سوره نور آمده است قطعيت وعده الهي است، ادامه داد: اين وعده بزرگ الهي ما را به انتظار دعوت ميكند.
وي افزود: برخي انتظار را به «بيحالي» تفسير ميكنند و بر اين اساس وظيفهاي بهعهده ما نيست، در حالي كه اين نيست زيرا با تكيه بر متن آيه بايد عدهاي ناصر و ياريرسان خدا باشند.
آيتالله مهدوي كني با اشاره به مباني انقلاب اسلامي در ديدگاه امام خميني(ره) گفت: امام خميني انتظار را در امر به معروف، جهاد و هرگونه تلاش براي تحقق جامعه منتظر ميدانستند و هيچگاه به سستي و رخوت در اين عرصه اعتقاد نداشتند.
رييس مجلس خبرگان در ادامه سخنان خود به كلامي از مقام معظم رهبري اشاره كرد كه مسئله مهدويت را بايد با عرفان، عالمانه و مجاهدانه مورد بحث قرار دهيم چرا كه مهدويت عرصه ابراز احساسات نيست.
آيتالله مهدوي كني با اشاره به روايتي از ائمه معصومين عليهم السّلام تصريح كرد: طبق اين روايت هر مسلمان سه وظيفه مهم بر گردن دارد، وظيفه نخست شناخت امام است، وظيفه دوم عمل به دستورات او است و وظيفه سوم اين است كه امام را فصل الخطاب خويش قرار دهد.
آيتالله مهدوي كني گفت: با توجه به بحث اختلاف «مرابطه» مطرح ميشود، گفت: در زمان گرفتاريها ما بايد صبر فردي و صبر جمعي داشته باشيم تا بدين وسيله به حل مشكلات بپردازيم.
رييس مجلس خبرگان رهبري افزود: قواي مختلف نظام اسلامي بايد با هم مرابطه داشته باشند و در صورت بروز اختلافات به رهبري مراجعه كنند و كلام او را فصل الخطاب خويش بدانند.
آيتالله مهدوي كني نظام حاكم بر كشور را بهترين نظام ميان نظامهاي مردمي جوامع بشري معرفي كرد و گفت: نظام ما هم مورد قبول مردم است و هم مورد تأييد و پذيرش حضرت وليعصر عجّل الله تعالي فرجه الشريف، پس ما بايد با برادري، مجاهده و تبعيت از رهبري نظام را حفظ كنيم تا در زمره منتظران واقعي حضرت وليعصر عجّل الله تعالي فرجه الشريف قرار گيريم.
وي در پايان خاطرنشان كرد: دنيا در حال حاضر در يك موقعيت خاصي قرار گرفته است و اين موقعيت بر اين دلالت ميكند كه همه مردم در سطح جهان حتي آنهايي كه مسلمان نيستند منتظر هستند و بايد دانست همين كه مردم بيدار شده و طرفدار عدالت هستند و به جستوجوي حكومت عادلانهاي هستند، اين امر خود دليل بر منتظر بودن آنان است و ما بايد بدانيم چه بخواهيم، چه نخواهيم اين انقلاب سهمي اساسي در اين حركت داشته است و چه بخواهند و چه نخواهند اين حركت متأثر از حركت اسلامي و ولايي ماست.
هفتمين همايش بينالمللي دكترين مهدويت طي روزهاي بيست و سوم و بيست و چهارم تير ماه در مركز همايشهاي صدا و سيما برگزار ميشود.
Sorry. No data so far.