سه‌شنبه 02 آگوست 11 | 15:14

پاداش ۳۳۰ میلیونی از کدام جیب؟

حسن احمدی

با اطمینان خدمتتان عرض می کنم که مشتری شما راضی به این نحوه عملکردتان نیست واین سود شما غل و غش دارد. مطئمن باشید در زمان حساب و کتاب واقعی هیچ تبصره و بندی به داد شما نخواهد رسید و باید حق کسانی را که اصلا ندیده اید اما در نتیجه مدیریت شما آقایان متضرر شده اند، پس بدهید.


حسن احمدی – هفته گذشته رسانه ها اعلام کردند که مبلغ ناقابل 330 میلیون تومان به عنوان پاداش برای اعضای هیات مدیره سایپا تصویب شده است.

در پی بازتاب منفی این خبر در رسانه ها، روابط عمومی این شرکت معظم صنعتی در توضیحات خنده داری اعلام کرد که این پاداش نه اشخاص حقیقی بلکه به اعضای هیات مدیره تعلق گرفته و تنها 30 میلیون بیشتر از سال قبل است.

خنده دار از این جهت که روابط عمومی محترم تصور کرده با این توضیحات معلوم شده پاداشی 66 میلیونی به هر عضو هیات مدیره سایپا داده نشده و دیگر کسی هم نگران آنچه در این غول صنعتی می گذرد نخواهد بود. قصد نداشتم به این موضوع ورود کنم اما درست در همین زمان از اتفاقی خبر دارشدم که سخت تاثر برانگیز بود.

ماجرا این است که سایپا در تبلیغات گسترده رسانه ای محصولات خود شرایطی را اعلام می کند مردم هم مراجعه می کنند تا محصولی را خریداری کنند. اما در این فرایند اتفاقاتی می افتد که به عقل هیچ بنی بشری نمی رسد که ممکن در شروع کار خرید اقساطی درگیر چنین ماجرایی شود تا از همان اول بی خیال سایپا وامثالهم شود. مثلا اینکه پنج شنبه هفته گذشته مبلغ حدود 7 هفت میلیون تومان از سوی صدها نفر به حساب سایپا واریز می شود تا بعد از 30 روز خودرو را تحویل و مابقی را اقساطی البته به همراه سودش پرداخت کند. سایپا در تبلیغاتش نه اما در نمایندگی هایش به مشتری ها می گوید که 30 روز به استثنای تعطیلات عمومی، جمعه ها و حتی پنج شنبه ها و سایر تعطیلات من در آوری این شرکت وامثالهم می باشد. بنابراین همان اول باید وعده به وفای تبلیغات رسانه ای را فراموش کرد.

اما ماجرا زمانی تلخ تر می شود که مثلا سایت سایپا به هر دلیل خواسته یا ناخواسته قطه می شود. نتیجه آن می شود که پول مشتری در حساب بانکی سایپا (به گفته نمایندگی) می خوابد اما مشتری هنوز از نظر سایپا به دلیل عدم ثبت قرار داد ثبت نام نکرده و شمارش معکوس 30 روز اسمی و 45 روز واقعی آغاز نشده است . این مرحله معلوم نیست چقدر طول بکشد ودر این دوره فعلا ( تا 9 مرداد) 4 روز طول کشیده است . فرض کنیم که در این مدت تنها هزار نفر متوسط 7 میلیون تومان به حساب سایپا واریز کرده اند که در مجموع می شود 7میلیارد تومان که ضرب در 4 روز28 میلیارد تومان می شود که در هیچ کجا دیده نمی شود و حسابداری سایپا هم توجه ای به آن ندارد چون از جیب مشتری می رود نه سایپا، تازه این حداقل رقم و برای یکبار محاسبه شده است. سایپایی ها در زمان دریافت سود خود ساعت ها را شمارش و محاسبه می کنند اما در بخشندگی از جیب مشتری حاتم طایی را شرمنده تاریخ می کنند.اما فصل جالب ترماجرا این است که وقتی به روابط عمومی این شرکت زنگ بزنید ابتدا تلفن گویا مژده می دهد که مکالمه شما جهت بازبینی مدیرت ضبط می شود. اما لحظاتی بعد در گفت و گو با اپراتور که هر حرفی را می زند و هر کاری می کند رازی آشکار می شود، اینکه کارمندان روابط عمومی واحد فروش این شرکت هم می دانند که آن جمله تنها جهت نمایش فیس و افاده ای بیش نیست و کسی در این شرکت دنبال حق و حقوق مشتری نیست که اگر به مشتری در آن سوی تلفن توهین شود، اینها باز خواست و یا خدای نکرده توبیخ شوند . اپراتور قطعا می داند که کسی این تلفن ها را بازخوانی نمی کند. مثل اینکه دزدی دوربین مداربسته ای را ببیند اما مطمئن باشد که یا ضبطی در کار نیست و یا اینکه کسی برای یافتن سارق به بازبینی این دوربین نمی پردازد. با این حساب نتیجه کار همان می شود که برای راوی این قصه به حقیر اتفاق افتاده است یعنی سه ساعت تماس مداوم با روابط عمومی سایپا بدون اینکه صدای اعتراضش به جایی برسد.

بنابراین جهت استحضار مدیران تشویق شده باید گفت که آن پاداش ها اگر بر مبنای عملکرد ، آیین نامه و مصوبات خودتان و یا اسلافتان قانونی باشد اما شرعی و پاک نیست، چون محاسبه پاداش شما به گفته روابط عمومی تان که فقط دردسترس شماست بر اساس سود سالیانه شرکت صورت گرفته درحالی که سود شرکت شما با سود هایی که به واسطه پول بی حساب و کتاب مشتری ها در حساب شرکت بدون رضایت آنها ( مثل همین ماجرای تشریح شد) مانده، آمیخته شده است. هر چند به همین دلیل هم می توان گفت بخشی از پاداش شما غیر قانونی است، حال که زور کسی حتی نمایندگان ملت در مجلس به شما نمی رسد و متاسفانه از وزیر صنایع که در آستانه رای اعتماد او قرار داریم، نمی پرسند که این شرکت و امثالهم چرا چنین رفتاری دارند، اگر کمی دغدغه دارید که این پاداش شرعی و پاک است یا نه؟ با اطمینان خدمتتان عرض می کنم که مشتری شما راضی به این نحوه عملکردتان نیست واین سود شما غل و غش دارد. مطئمن باشید در زمان حساب و کتاب واقعی هیچ تبصره و بندی به داد شما نخواهد رسید و باید حق کسانی را که اصلا ندیده اید اما در نتیجه مدیریت شما آقایان متضرر شده اند، پس بدهید.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.