سه‌شنبه 13 سپتامبر 11 | 13:05

اصولگرایی در اطلاع رسانی برای مقابله با تروریسم خبری

تروریسم خبری عموما از طریق کانالهای خبری دشمن انتشار می یابد. شناسایی خبرهای تخریبی از میان سایر اخبار کاری ظریف و نیازمند بصیرت است. شناسایی تروریسم خبری به دو روش شناسایی از طریق منبع خبر و شناسایی از طریق محتوای خبر انجام می شود.


سعید معصومی – لندن – به تحقیق امروزه هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران مورد تهاجم خبری قرار نمی گیرد. حتی می توان گفت ایران چندین برابر هرکشوری دیگر در دنیا ناجوانمردانه تحت حملات خبری و رسانه ای قرار می گیرد. این حملات آنچنان بی رحمانه است که ما از آن به عنوان تروریسم خبری نام می بریم. هم اکنون تروریسم رسانه ای گسترده ای بر علیه ملت و نظام ایران در جریان است. هیچ از خود پرسیده ایم چرا صدها کانال ماهواره و هزاران سایت خبری و وبلاگ در فضای اینترنت صرفا برای سیاه نمایی اوضاع ایران راه اندازی شده اند و هر روز به تعداد آنها افزوده می شود؟

تنوع این رسانه ها در حوزه های مختلف نشان می دهد که دشمن برای هر قشر از جامعه و برای هر موضوعی رسانه های تخصصی خود را راه اندازی کرده است. اما اگر با دید کلی به همه آنها نگریسته شود، بوضوح اصرار بر سیاه نمایی نظام دینی از نوع افراطی آن قابل مشاهده است.

تروریسم خبری چیست؟
تروریسم خبری به نوعی خبررسانی گفته میشود که در آن از هر روش خبری اعم از واقعی و یا ساختگی به هدف سیاه نمایی، ترور شخصیت فرد و یا ملت استفاده می شود. در ذیل به برخی ویژگیهای تروریسم خبری اشاره می کنیم:

• مخلوط کردن اخبار نادرست، ساختگی و غیر موثق با مقداری خبر واقعی با هدف واقع نمایی سناریوی مورد نظر
• تغییر ارزشهای جامعه به ضد ارزش در نزد افکار عمومی
• ایجاد رعب و وحشت از دشمن و القای یاس و ناامیدی برای مقابله با آن
• سیاه نمایی کامل با بزرگنمایی نقاط ضعف و چشم پوشی از نقاط قوت
• ترور شخصیت افراد و نهادهای مورد احترام و تاثیر گذار نظام
• مجبور ساختن نظام به حفاظت مفرط خبری و مخفی کاری و در نتیجه دور شدن افکار عمومی از خبررسانی خودی
• تشدید تفرقه و اختلاف میان قومیت ها و جریانهای سیاسی به هدف ایجاد جنگ و نزاع داخلی

معاویه از کسانی بود که تروریسم خبری را با تمام قوا بر علیه حکومت و شخص امیرالمومنین بکار گرفت. آن حضرت مظلومانه، به دو صورت فیزیکی و خبری مورد حمله تروریستی قرار گرفت. در تاریخ آمده است که ماموران مرزی معاویه به گله های گوسفند مردم دستبرد می زدند و وانمود می کردند که این کارتوسط مامورین علی انجام شده است. جو تخریب شخصیت امیرالمومنین تا آنجا بود که هنگامی که مردم شام شنیدند علی در محراب نماز کشته شده است، گفتند مگر علی نماز می خواند! مظلومیت آن حضرت آنچنان بود که منافقین تا خیمه جنگی ایشان هم نفوذ کرده و با سم پاشی خبری بذر یاس را در اردوگاه امام منتشر می کردند.

امیرالمومنین در نامه ای به معاویه می فرماید: تو دست به کارهایی می زنی که من نمی توانم. والا اگر نبود رعایت تقوای الهی، من از تو بسیار حیله گرتر بودم.

تروریسم خبری به موازات ترویسم فیزیکی بر علیه انقلاب مقدس اسلامی ایران از همان ابتدای شکل گیری نهضت امام خمینی قدس الله سره پیوسته در جریان بوده است. از جمله موارد تروریسم خبری بر علیه نطام، می توان به اتهاماتی از قبیل ضدیت نظام با اقلیتهای قومی و عقیدتی، متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم جهانی، تولید سلاحهای کشتارجمعی، تبلیغ تحجر و عقب ماندگی، بدنام کردن نهادهای انقلاب مانند روحانیت و بسیج و تعبیر ناجوانمردانه از اصل مترقی ولایت فقیه به عنوان دیکتاتوری مذهبی اشاره کرد.

بر این باوریم که اگر بخش کمی از این تهاجم بر علیه هرکشور دیگری صورت می گرفت، می توانست در اندک مدتی آن کشور را با شکست قطعی مواجه کند. ما باید شکرگذار تاییدات خداوند متعال از این نظام باشیم. زیرا فقط عنایات الهی و نظر خاص بقیه الله پشتیبان ملت با غیرت ایران بوده است که ایران توانسته است از کوران حوادث موفق بیرون بیاید.

چگونگی شناسایی تروریسم خبری
تروریسم خبری عموما از طریق کانالهای خبری دشمن انتشار می یابد. شناسایی خبرهای تخریبی از میان سایر اخبار کاری ظریف و نیازمند بصیرت است. شناسایی تروریسم خبری به دو روش شناسایی از طریق منبع خبر و شناسایی از طریق محتوای خبر انجام می شود.

شناسایی خبر تروریستی از طریق شناسایی منبع خبر
در این روش بدون توجه به محتوای خبر و صرفا با در نظر گرفتن گوینده خبر، نسبت تروریستی بودن آن اطمینان حاصل می شود. به عنوان نمونه:

1- اخباری که از زبان دشمنان قسم خورده شنیده می شوند. دشمنان انقلاب اسلامی هرگز جانب انصاف را در نشر خبر نگاه نمی دارند. لذا در دید کلی باید با اخبار آنها با دیده بدبینی روبرو شد. کانالهای BBC، صدای آمریکا، صدای اسرائیل و رسانه های سازمان منافقین، سلطنت طلبان و ضدانقلاب تابلودار، در این حوزه رده بندی می شوند.

2- اخباری که از زبان افراد مزدور و متظاهر به فسق و فجور داده می شود. کانالهای مستهجن ماهواره ای، افرادی نظیر نوریزاده، و خوانندگان و رقاصان رژیم سابق از جمله این موارد هستند.

3- اخباری که از طرف گروههای ورشکسته و فراری داده می شود. گروههای چپ افراطی، سیاست پیشگان فراری، گروههای سبز و اصلاح طلبان تجدیدنظر طلب از این قبیل هستند. افرادی نظیر مسعود بهنود، سازگارا، ابراهیم نبوی، مهاجرانی، اکبر گنجی، شیرین عبادی و فاطمه حقیقت جو و امثال آنها در زمره این گروه هستند.

شناسایی خبر تروریستی از طریق محتوای خبر
با دقت در نوع و محتوای خبر، می توان به سالم بودن و یا تخریبی بودن آن پی برد. معیارهای زیر می تواند در این رابطه راهگشا باشد:

1- اخبار ناقص و گزینشی.
2- اخبار با منبع نامعلوم و مشکوک
3- اخباری که به هدف تفرقه افکنی داده می شود.
4- دادن اطلاعات تخریبی از زندگی خصوصی افراد
5- مخلوط شدن اخبار درست و نادرست
6- پوشاندن اخبار درست توسط حجم وسیعی از اخبار نادرست برای ایجاد ابهام در اخبار صحیح
7- اخباری که صحت اخبار منابع خبری سالم و مطمئن را خدشه دار کند.
8- ایجاد التهاب خبری تصنعی برای تحت الشعاع قراردادن اخبار مهم دیگر

بررسی موفقیت ترور خبری
همانند ترور فیزیکی، میزان موفقیت ترور خبری بسته به شرایط متفاوت است. معمولا تروریستها پس از ترور و بمب گذاری، صحنه ترور را مورد بررسی قرارداده و میزان خسارت وارد کرده را برآورد می کنند. همین موضوع برای تروریسم خبری نیز صادق است.

مهمترین آثار موفقیت تروریسم خبری
تروریسم خبری میزان موفقیت خود را در موارد زیر جستجو می کند:

1. افزایش بدبینی مردم به این اشخاص و نهادهای حافظ انقلاب
2. کاهش مشارکت مردمی
3. القای ناکارآمدی نظام
4. هزینه ساز شدن و عدم تمایل عمومی مردم برای حمایت از انقلاب
5. دور شدن مردم از خبر رسانی خودی با اعمال حفاظت خبری افراطی و سانسور
6. بی اعتماد شدن مردم به منابع خبری خودی

ذکر این نکته ضروری است که بعضا ناکارامدی و حب و بغض افراطی منابع خبری خودی، آثاری شبیه به موارد فوق را به بار می آورد. متاسفانه از این سوءتدبیرها در خبررسانی از ابتدای انقلاب از طرف نیروهای خودی کم نبوده است. ولی ما در این نوشته در صدد پرداختن به این موضوع نیستیم.

مدلهای رایج خبری در جهان
شیوه های مختلفی برای اطلاع رسانی در جهان وجود دارد. از آن جمله می توان به مدلهای زیر اشاره کرد:

1- مدل کره شمالی
در این روش بطور فیزیکی کلیه کانالهای خبری دشمن مسدود می شود. در کره شمالی گیرنده های تلویزیون و رادیو فقط قادر به پخش کانالهای داخلی است. در این کشور دیدن کانالهای خبری خارجی ممنوع است. سانسور بسیار شدیدی روی خبر اعمال می شود. این روش برای کره شمالی که بنای صدور تفکر خود را به خارج را ندارد و نیازی هم به ارتباط فرهنگی به خارج از خود نمی بیند، تاکنون با موفقیت انجام انجام شده است. اما این روش ظالمانه ترین کاری است که رهبران یک کشور می توانند نسبت به ملت خود انجام دهند و به نظر نمی آید بتواند در درازمدت به حیات خود ادامه دهد.

2- مدل دیکتاتوری
در این روش اخبار و تحلیلها فقط در راستای منافع شخصی و گروهی نظام حاکم گفته و تحلیل می شود. در این مدل که عمدتا یک طرفه است، اکثر اخبار به ملاقاتها و زندگی حاکم کشور اختصاص می یابد. کشورهای عربی از این مدل پیروی می کنند.

3- مدل لائیک
این روش در کشورهای غربی به کار گرفته می شود. در این روش هیچ تقدسی برای خبر در نظر گرفته نمی شود. هر شخص، گروه و حزب به میزان قدرت خود در خبر رسانی تاثیر گذار است. مثلا 44 درصد کانالهای تلویزیونی جهان توسط رابرت مرداک اداره می شود. حفاظت از قدرت مالی و سیاسی قدرتمندان و جریان سازی های کاذب از مشخصات این نوع از رسانه های خبری است.

4- مدل اسلامی با عنوان اصولگرایی خبری
اسلام مدلی مطمئن و منحصر به فردی را برای خبررسانی پیشنهاد می کند.

مدل خبررسانی الهی مبتنی بر تقوی، صداقت، امین دانستن و مشارکت دادن مردم در خبررسانی و عبادت دانستن پیگیری اخبار مهم جهان است. در صورتی که این روش بدرستی به کار گرفته شود نه فقط تاثیرات تخریبی تروریسم خبری به حداقل می رسد، بلکه موجب رویگردانی مردم از منابع خبری بیگانه می شود.

برای روشن شدن تئوری اصولگرایی خبری به فلسفه لزوم ذکر اخبار در نماز جمعه اشاره می کنیم.

چرایی لزوم ذکر اخبار جاری جامعه و جهان در نماز جمعه
بر طبق فتاوای مشهور، لازم است حداقل در یکی از خطبه های نماز جمعه به اخبار مسلمین و جهان پرداخته شود. این اخبار در نمازجمعه و درجمع مومنین، توسط امام جمعه عادل و پس از توصیه به تقوی در گفتار و کردار گفته می شود.

ذکر خبر در نمازجمعه، نشان دهنده اهمیت دادن اسلام به اطلاع رسانی است. خبررسانی در نماز جمعه دارای مشخصاتی است که ما از آن به عنوان مبانی اصولگرایی خبری تعبیر می کنیم. از این مشخصات می توانیم برای طراحی سیستم خبری کشور استفاده کنیم.

در ذیل به برخی از ویژگیهای اطلاع رسانی در نمازجمعه اشاره می کنیم:

1- تقوی. گوینده خبر (امام جمعه) عادل و متقی است. این ویژگی صحت خبر را تضمین می کند. امام جمعه به واسطه رعایت تقوی، به نوعی بصیرت خدادادی دست پیدا می کند. خداوند متعال در قرآن فرموده است من یتق الله یجعل له فرقانا. هر کس تقوا پیشه کند خداوند به او قدرت تشخیص درست حق از باطل را عطا می کند. چه نعمتی بالاتر از این که ما اخبار را از زبان این افراد بشنویم. مردم عادی معمولا قدرت تحلیل عمیق اخبار را ندارند و در بسیاری از موارد گمراه می شوند. امام جمعه عادل با ارائه تحلیل درست از خبر، راه راست را به آنها نشان می دهد.

2- رابطه مستقیم با مردم. گوینده خبر در اجتماع مردمی و در میان همشهریان خود اخبار را به اطلاع می رساند. امام جمعه از اهالی همان شهر است و با آنها زندگی می کند و از دردهای آنها مطلع است. توصیه به تقوا در خطبه ها، این اطمینان را به مردم می دهد که در صورت تظلم خواهی، خطری آنهارا تهدید نخواهد کرد. لذا مردم بدون ترس و واهمه و مستقیما با امام جمعه خود تماس گرفته و مشکلات خود را مطرح می کنند و انتظار دارند ایشان نیز آنها را در تریبون نماز جمعه به اطلاع عموم برساند.

3- شجاعت. در دست گرفتن سلاح جنگی توسط امام جمعه در زمان گفتن خطبه ها و ارائه اخبار نشان می دهد که اهمیت خبررسانی مانند شرکت در جنگ است. برد و باخت در خبر اثراتی مشابه پیروزی و شکست در جنگ سخت را دارد. بخصوص ائمه جمعه مسئولیتی بس خطیر برای مقابله با تروریسم خبری دارند. چه بسا این زبان ابوذرگونه آنقدر برای دشمنان گران بیاید که دست به ترور فیزیکی ائمه جمعه بزنند. وجود شهدای محراب موید این واقعیت است.

4. روشنگری بجای ایجاد محدودیت خبری. معمولا ساده ترین برخورد با تروریسم خبری، اعمال سانسور و ایجاد محدودیت در انتشار اخبار است. ولی به دست گرفتن سلاح توسط امام جمعه این پیام را می دهد که بجای عقب نشینی و ایجاد محدودیت باید مقابله و روشنگری کرد.

5- حذف واسطه های خبر. امام جمعه اخبار را بدون واسطه و روردرو به مردم میرساند. در نتیجه سلامت و صحت آن حفظ می شود. به اصطلاح در این روش اخبار بی دلیل دست به دست نمی شود.

6- توزیع منابع خبری. خبررسانی متمرکز تامین کننده حداکثری نیازهای خبری نقاط مختلف کشور نیست. نماز جمعه در هر شهر بطور جداگانه برگزار می شود. بدین ترتیب در هر شهر اخبار مهم همان منطقه ذکر شده و راه حلهای لازم ارائه می شود.

7- خبررسانی با مشارکت مردم. در این روش مردم اخبار را مستقیما از نمازجمعه می گیرند و به منزل و محل کار و جامعه می برند. مردم نیز اخبار خود را بی واسطه به امام جمعه خود می دهند. بدین ترتیب بدنه عادی مردم در خبررسانی مشارکت عملی پیدا می کند.

8- پیگیری خبر به عنوان عبادت و مسئولیت شرعی. گوش دادن به خبر در نماز جمعه برای نمازگذاران تقریبا واجب است (بنا به احتیاط). بنا به فتوای بعضی مراجع گوش ندادن عمدی به خطبه ها و حتی جابجا شدن وحرکت کردن بی مورد احتمال دارد به صحت نماز جمعه لطمه بزند. این بدان معنی است که هر دو طرف گوینده و شنونده می بایستی بر اساس مسئولیت شرعی به خبر اهمیت بدهند.

اهمیت دادن اسلام به خبررسانی در مساجد و اماکن مقدس و در نمازجمعه ها، نشان از اهتمام اسلام به خبررسانی صادقانه است. رعایت ویژگیهای فوق باعث می شود تا اعتماد و اطمینان مردم به خبررسانی خودی افزایش پیدا کند. اعتماد به خبررسانی خودی از مهمترین عوامل حفاظت جامعه در مقابل تهاجم تروریسم خبری دشمن است.

مدل سازی سیستم خبری کشور با استفاده از ویژگیهای خبررسانی از نوع نمازجمعه (اصولگرایی در خبر)
نماز جمعه چگونگی خبررسانی مورد رضایت خداوند تبارک و تعالی را به ما نشان می دهد. آیا ما می توانیم از مدل اصولگرایی خبری نمازجمعه برای سایر منابع خبر مانند تلویزیون، رادیو و اینترنت و روزنامه نیز کمک بگیریم.

شایسته است برنامه ریزان کلان کشور در صدد پیاده کردن مشخصات خبررسانی به شیوه نماز جمعه، برای سایر دستگاههای خبررسانی باشند. تعمیم این مشخصات برای سیستم خبررسانی کشور به شرح زیر است:

1- تقوی و عدالت. یکی از مهمترین صفات اخلاقی مسئولین ارشد خبری و خبرنگارها رعایت تقوای الهی و در نظر گرفتن انصاف و صداقت در انتشار اخبار است. لازم است در گزینشها و ارزیابی ها، نمره بالایی به این ویژگی داده شود. متولیان امر خبررسانی بایستی از میان اشخاص متدین، خوشنام و مورد اعتماد انتخاب شوند.

2- حضور فعال و تاثیرگذار در جنگ خبری. سیستم خبری ما بایستی شجاعت و ابزار لازم را برای حضور در عرصه های جنگ خبری در جهان داشته باشد. سیستم خبری باید بتواند بخش بزرگی از مخاطبین داخلی و جهانی را به خود جلب نماید. خوشبختانه کشورمان توانسته است با راه اندازی کانالهای خبری به زبانهای رایج جهان مانند Press tv، العالم، سحر، جام جم و بین المللی کردن شبکه خبر، جایگاه نسبتا مناسبی را در میان غولهای خبری جهان داشته باشد.

شبکه الجزیره چند سال قبل از واقعه یازدهم سپتامبر در قطر راه اندازی گردید. این شبکه توانست در مدت کوتاهی مخاطبین زیادی را در جهان و بخصوص در جهان عرب و مسلمانان به خود جلب کند. پس از واقعه یازدهم سپتامبر 2001 مشخص گردید راه اندازی این شبکه در راستای اهداف همان شبکه های استکباری است که ماموریت آن تبلیغ خشونت وهابیون از یک طرف و لیبرالسیم دینی از طرف دیگر بوده است. آنچه در این شبکه دیده نمی شود، ارائه تصویر صحیح از اسلام است. نتیجه آن شد که بتدریج اعتماد مسلمانان جهان به این شبکه کاهش یافت.

خوشبختانه راه اندازی بموقع شبکه های برون مرزی ایران مانند Press tv، العالم، سحر، جام جم و شبکه خبر توانست در مدت کوتاهی مخاطبین الجزیره را به خود جلب نماید. بر طبق نظرسنجی، هم اکنون قابل اعتمادترین شبکه خبری مسلمانان شهر بیرمنگام انگلیس شبکه Press tv است.

3- روشنگری بجای توجیه و پنهانکاری. در جهان امروزی دیگر نمی توان اخبار را پنهان کرد. اخبار جامعه دیر یا زود توسط رسانه های خودی و یا دشمن برملا می شود. فاش شدن اخبار توسط دشمن، مسلما بی اعتمادی به سیستم خبری خودی را به دنبال خواهد داشت. سیستم خبری اصولگرا باید بجای عافیت طلبی، توجیه و پنهانکاری اخبار ناخوشایند، به روشنگری سازنده و صادقانه بپردازد و در این راه رعایت ملاحظات شخصی و گروهی را به حداقل برساند.

4- مشارکت دادن مردم در امر خبرگیری و خبررسانی. رسانه های جهان بدلیل آنکه عمدتا به دنبال تامین منافع ارباب ثروت و قدرت هستند تمایلی به مشارکت دادن مردم در امر خبر ندارند. تمایل آنها بیشتر به ساختن و ارائه یکطرفه خبر از بالا بوده و از مردم فقط انتظار شنیدن و اعتماد کردن دارند. اما یک رسانه اصولگرا بدنبال انجام مسئولیت الهی است. لذا نباید واهمه ای از مشارکت دادن مردم داشته باشد. سلب حق مشارکت مردم در خبررسانی و خبرگیری، نوعی ظلم و ستم به آنهاست. مردم باید بتوانند مشکلات خود را از طریق سیستم خبری به گوش مسئولان برسانند.

5- توزیع منابع خبری. توزیع منابع خبری باعث پوشش همه جانبه خبر می شود. ایجاد خبرگزاری های محلی، تقسیم منابع خبری بر اساس سلیقه، سواد و نیازهای خاص افراد جامعه باعث جذابیت خبر برای اقشار مختلف جامعه شده و وقت کمتری از مردم برای شنیدن اخبار غیر مهم برای آنها تلف می کند.

6- رواج دادن پرداختن به خبر در جامعه به عنوان وظیفه دینی و شرعی. بدین ترتیب که، همانند نماز جمعه، گوش دادن به خبر و اطلاع رسانی عمومی به عنوان عبادت محسوب شود. یعنی به مردم القا شود همانگونه که در برابر کمک مالی به نیازمندان مسئول هستند، در مقابل شنیدن اخبار مسلمانان جهان نیز مسئول هستند. در روز قیامت کسی نمی تواند عذر بیاورد که چون خبر از قحطی مردم سومالی نداشت و یا خبر هجوم اسرائیل به مردم غزه را مطلع نبود، لذا به آنها کمک هم نکرده است. بسیاری از شیعیان به دلیل مطلع نبودن نیاز سید الشهدا به کمک در صحرای کربلا نتوانستند به کمک ایشان بروند. بخش بزرگی از گروه توابین بعد از حادثه عاشورا از همین گروه غیر مطلعین بودند.

چه نوع از رسانه های داخلی در زمره خبرگزاریهای الهی و اصولگرا بحساب نمی آیند
علیرغم حاکم بودن نظام اسلام در کشور، هنوز هستند متولیان خبری که مقررات خبررسانی الهی را رعایت نمی کنند. در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنیم:

1- رسانه های حزبی. این رسانه ها فقط منافع حزبی خود را در انتشار خبر دنبال می کنند. دستچین کردن اخبار و ارائه تحلیلهای جانبدارانه به هدف تاثیر گذاری روی ذهن و برداشت جامعه از مختصات اینگونه خبرگزاریهاست. عدم رعایت انصاف و صداقت، این گروه را از قلمرو رسانه خبر اصولگرا خارج می کند. اکثر رسانه های وابسته به گروههای به اصطلاح اصلاح طلب و برخی رسانه های افراطی جناح سیاسی اصولگرا در زمره رسانه های حزبی هستند.

2- رسانه های دلال. این رسانه ها برای کسب منافع، دست به خبرسازی می زنند. برخی رسانه ها و مجلات ورزشی و سیاستمدارانی که در ازای دریافت پول خبرسازی می کنند، از این قبیل هستند.

3- رسانه های منافق و ناپایدار. این رسانه ها به جهت نداشتن اصول ثابت فکری و عقیدتی، تابع قدرت حاکم هستند. آنها دائما در حالت برزخ بسر می برند. سیاست به نعل و به میخ زنی از اصول کاری این گروه از رسانه هاست. قرآن کریم از این گروه به عنوان مذبذب یاد می کند. بخصوص در زمان مه آلود بودن اوضاع سیاسی بشدت فشل شده و قدرت تحلیل و موضع گیری خود را از دست می دهند. به عنوان مثال، در فتنه 88 تعداد زیادی از این رسانه ها امتحان بدی را داده و کمکی به بهبود اوضاع به نفع مردم نکردند.

4- رسانه های بی درد. این رسانه ها کاری به اخبار مهم جهان ندارند. اگر دنیا را آب ببرد، به اصطلاح اینها را خواب می برد. نوع خبرهای این گروه به اصطلاح رسانه های زرد، درباره هنرمندان خارجی و داخلی و برخی اخبار سرگرم کننده و احیانا تخدیر کننده است. عدم احساس مسئولیت در برابر مشکلات واقعی مردم، این گروه از رسانه ها را از گروه رسانه های اصولگرا و متعهد خارج می کند.

وجه مشترک تمامی گروههای فوق الذکر، عدم رعایت تقوی، شجاعت، اعتدال، صداقت و مسئولیت پذیری در ذکر خبر است.

بکارگیری اصولگرایی خبری برای مقابله با تروریسم خبری
همانگونه که گفته شد، هدف از تروریسم خبری، انتشار روحیه یاس و ناامیدی در جامعه؛ بی اعتماد ساختن مردم نسبت به منابع خبری داخلی، تخریب شخصیت افراد و اشخاص موثر در نظام و سیاهنمایی افراطی است.

مشخص گردید که اصولگرایی مبنتی بر مدل خبررسانی با اقتباس از نماز جمعه چگونه می تواند با ایجاد اعتماد در مردم، آنها را در مقابل لجن پراکنی رسانه های مغرض حفاظت کند. این سیستم خبری با مشارکت دادن مردم در امر خبررسانی موجبات نفوذ خبر به گوشه های پنهان جامعه شده و سلامت فکری آنها را صیانت می نماید.

خوشبختانه نظام اسلامی تاکنون توانسته است در کلیت خود بر اصول خود پایبند بماند. همین پایبندی بر اصول باعث شیفتگی ملتهای به جان آمده از ظلم و استکبار جهانی به این نظام پاک گردیده است. چه نیکوست اگر سیستم خبری کشور نیز بتواند بار مسئولیت این رویکرد مستضعفین جهان را با ارائه اخبار صحیح و بموقع، تضمین و تثبیت کند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.