حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری معاونت تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در خصوص شاخصهای فرهنگ مهدویت برای شناسایی مدعیان دورغین، اظهار داشت: مهدویت یک اصالت دارد و براساس این اصالت، در برابر آن یک سری مسائل بدوی وجود دارد، همانند آنچه در بازار در برابر یک جنس اصل، جنس تقلبی و مشابه نیز وجود دارد، در نظر داشتن اینکه در وجود مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، نشانههای مشخص باید انجام شود تا ظهور صورت گیرد، دارای اهمیت است.
وی با تاکید بر اینکه منتظرین واقعی در انتظار علائم ظهور نیستند، بلکه منتظر وجود مقدس اباصالحالمهدی هستند، افزود: اعتقاد داریم، حضرت مهدی (عج) فرزند امام حسن عسگری علیهالسلام است که دارای دو غیبت است، امام زمان (عج) میفرمایند «ظهور من موقعی است که پس از صیحه آسمانی و خروج سفیانی است»، لذا این حق را نداریم که نسبت به صیحه آسمانی ترویج کنیم و یا به دنبال نشانههای ظهور و علائم برویم.
حجتالاسلام نصوری با بیان اینکه تطبیق علائم ظهور موجب یاس و ناامیدی مردم میشود، خاطرنشان کرد: در مورد اصل مهدویت، باید تمام برنامههای مهدویت براساس مبناها باشد، مثلاً مبنا در ظهور چیست؟ مبنا این است که ظهور حضرت را نمیتوان تعیین کرد، چرا که فقط باید با اذن و اجازه خدا باشد، لذا اگر زمان ظهور را ادعا کند، خودش را شریک در علم خدا دانسته و این درست نیست، حتی روایات در مورد تعیین وقت ظهور نهی کرده است، امام باقر علیهالسلام میفرماید «تعیین کنندگان وقت ظهور دروغ گو هستند».
وی در خصوص وظایف شیعیان در دوران غیبت، ادامه داد: امام عصر ارواحناه فداه میفرمایند «وظایفی که به عهده شماست، چیزی جز انجام واجبات و ترک محرمات از شما نمیخواهیم»، این فرمایش امام زمان (عج) همان فرمایش رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم است، لذا انجام واجبات و ترک محرمات یعنی همان معنویت و ارتقا مهارتها در مسایل دینی به عنوان شاخص دوم مهدویت است.
معاونت تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت از دیگر وظایف شیعیان در دوران غیبت کبری را، زمینهسازی برای ظهور حضرت دانست و تصریح کرد: در همین راستا باید موانع را برطرف کرد تا ظهور توسط خداوند، اذن داده شود و این امر محقق شود، ما وظیفه نداریم، موانع را بسازیم و آیندهسازی کنیم یا ببینیم نسبت به آینده چه اتفاقی میافتد، بلکه وظیفه داریم، در مسیر ظهور حرکت کنیم.
وی ظهور حضرت را از مهمترین اصول مهدویت بیان کرد و افزود: در تمام روایت شیعه و سنی بیان شده است که بعد از اینکه ظلم و فساد زیاد شود، ظهور انجام میشود، نگفتند بعد از اینکه ظالم زیاد شود، یک تفکری ایجاد کردند که مثلاً همه ظالم شوند و فساد کنند تا آقا بیاید! در این صورت اگر ظالم شویم، از پروژه رسول اکرم (ص) و مسیر اصلی اسلام جدا میشویم، پس تکیه بر مبناها، دیدگاههای زمینهسازی ظهور حضرت (عج) و ارتقای معرفت به امام عصر (عج) از اصول مهدویت است.
حجتالاسلام نصوری با اشاره به اینکه اهل بیت علیهمالسلام در خصوص نشانههای ظهور روایاتی را نقل کردهاند، اظهار داشت: یکسری از علائم، حتمی است و باید محقق بشود، تا حضرت ظهور کنند، یکسری از علائم، غیرحتمی است که چه محقق شود و چه نشود، این امر قطعاً محقق خواهد شد، اما تعیین علائم در دست انسانها نیست، ولی شرایط ظهور در دست آنهاست، لذا باید شرایط را فراهم کرد تا وجود مقدس (عج) ظهور کند.
وی بزرگترین موضوع مهدویت را ارتقای معرفت منتظرین حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجهالشریف خواند و ادامه داد: یعنی منتظرین باید در سه محور حرکت کنند، خودسازی کنند، انسانها که خودساز باشند، میتوانند دگرسازی کنند، دچار تحول شوند و دائم توانایی تحول را دارند که در نتیجه آن زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) باشند.
Sorry. No data so far.