سه‌شنبه 01 نوامبر 11 | 08:19

حسن رحیم‌پور: با نظام ریاستی یا پارلمانی سیاسی برخورد نشود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برخورد سیاسی برخی رسانه‌ها با سخنان رهبری درباره نظام پارلمانی را صحیح ندانست و گفت: نظام پارلمانی مدنظر رهبری در حوزه نظام‌سازی اسلامی مطرح شد، مسئله اصلی کشور تنها ریاستی یا پارلمانی بودن نظام نیست.


حسن رحیم‌پور ازغدی در همایش فقه سیاسی و نظام‌سازی اسلامی با بیان اینکه مسئله اصلی کشور تنها ریاستی یا پارلمانی بودن نظام نیست، برخورد سیاسی برخی رسانه‌ها با سخنان رهبر معظم انقلاب را صحیح ندانست.

وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به خبرگان و شورای نگهبان مبنی بر اینکه باید درس‌های خارج استدلالی قوی‌ مخصوص فقه حکومتی وجود داشته باشد، گفت: ماهیت پیام رهبری این بود که در حوزه نظام‌سازی نقطه شروع قطعی داریم اما نظام‌سازی به یک معنا پایانی ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در حوزه نظام‌سازی اسلامی نتیجه کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد و باید جنبه‌های متغیر این حوزه بر مدار ثابتات با حفظ و درک صحیحی از ثابتات نظام سیاسی، ابعاد عقلی، نقلی و وحیانی بازسازی شود.

وی با بیان اینکه نظام‌سازی یک شروع و محکماتی دارد و نیازمند ثبات و پویایی است، پرداختن به فقه سیاسی و نظام‌سازی اسلامی را نیازمند بحث‌های بسیار پیچیده‌تر در حوزه‌های عادی دانست و گفت: هرگز نباید ثبات را با تحجر و نواندیشی را با فروپاشی در نظام دینی اشتباه گرفت.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره نظام پارلمانی، برخورد سیاسی برخی رسانه‌ها با سخنان ایشان را صحیح ندانست و تصریح کرد: مقام معظم رهبری در حوزه نظام‌سازی اسلامی یک مثال را در عرصه سیاست و یک مثال را در عرصه اقتصاد مطرح کردند و هدف ایشان دوران کنونی نبود.

وی افزود: مسئله اصلی کشور تنها ریاستی یا پارلمانی بودن نظام نیست؛ باید دید که حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها چه اندازه با آیات و روایات در حوزه نظام‌سازی آشنایی دارند و با چند هزار روایت در این عرصه آشنا هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود خواستار استخراج سؤال مشخص با پاسخ مشخص درباره بحث نظام‌سازی از درون حوزه و دانشگاه شد و اصلی‌ترین مسئله در کشورهای عربی را نظام‌سازی دانست و گفت: کشورهای عربی نیازمند الگوهای نظام‌سازی هستند. مردم عرب دنبال لیبرال دموکراسی و نظام‌های وهابی و متحجر نیستند بلکه دنبال نظام عقلانی، دینی و متعادل هستند و حتی کسانی که با جمهوری اسلامی ایران مخالفند، نیم نگاهی به عملکرد آن دارند.

وی از اینکه پنج درس خارج فقه سیاسی که به صورت دقیق درباره نظام‌‌سازی در عرصه‌های مختلف از منظر فقه شیعه بحث کند در قم وجود ندارد و کرسی‌های گفت‌وگو، نقد و نظریه‌پردازی در عرصه‌های مختلف که بارها رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کرده‌اند در دانشگاه‌ها برپا نمی‌شود ابراز تأسف کرد.

رحیم‌پور ازغدی از فرهیختگان حوزه و دانشگاه خواست که به طور تخصصی و مداوم در این حلقات بحث کنند، وارد جزئیات شوند و رویداد آن را به عنوان مشورت با نخبگان ارایه دهند تا مجلس هم مجبور شود این قوانین را به تصویب رسانده و دولت و قوه قضائیه مجبور شوند به این مباحث تن دهند.

وی به ضرر دو قطبی شدن فقه شیعه در مباحث اخباری و عقل‌گرایی اشاره کرد و با خطرناک توصیف کردن اخباری‌گری مدرن، اخبارگریزی و متن‌گریزی گفت: تنها با استناد به اخبار و بدون قرآن، سنت و عقل نمی‌توان نظام‌سازی کرد و تنها با تحجر لفظی و قشری‌گرایی بر ظهورات اولیه در روایات نمی‌توان همه مشکلات را حل کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: تاکنون هیچ نهاد مشخصی در حوزه‌های علمیه به سراغ بسیاری از نظام‌هایی که اکنون وجود دارد نرفته‌ و اخبار، آیات و روایات مرتبط با آن را به درستی استخراج نکرده‌ است؛ البته افرادی به صورت پراکنده مطالبی نوشته‌اند، اما کسانی بی‌بنیاد و بی‌سواد سخنانی را به اسم نظام‌سازی می‌پراکنند که در اصل نزدیک شدن به سمت سکولاریزاسیون است.

وی با بیان اینکه کل قرآن آیات‌الاحکام است و حتی آیاتی که در رابطه با اخلاق صحبت می‌کند جنبه فقهی دارد، بر توسعه درک خود از آیات‌الاحکام و عدم تفکیک فقه از کلام و اخلاقیات تأکید کرد و افزود: فقاهت سیاسی بدون توجه به اخلاق و اهداف اسلام امکان‌پذیر نیست.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه در مقام نظام‌سازی با تزاحم بیشتر روبرو هستیم تا با تعارض، بررسی مرجحات باب تزاحم و تعارض را ضروری دانست و گفت: برخورد فقیهی که اجتهاد می‌کند در حالی که اساساً با آیات قرآن در عرصه عقاید و اخلاقیات سر و کار ندارد با فقه سیاسی صحیح نیست.

وی با ضروری خواندن توجه حوزه و دانشگاه به اهداف شریعت و اسلام برای درک احکام فردی، اجتماعی، حکومتی و فقه حکومتی ابراز داشت: برای اینکه با استناد به جزئیات مباحث حقوقی و فقهی دچار تناقض‌گویی و بی‌دینی نشویم، باید به اصل نظام اجتماعی دینی و هدف آن توجه کنیم.

این استاد دانشگاه با تأکید بر بررسی اهداف شریعت در عرصه‌های مختلف نظام‌سازی و داشتن حرکتی عاقلانه به سمت آن، ولایت مطلقه را مهم‌ترین بحث برای نظام‌سازی عنوان و اظهار داشت: توجه به ادله ولایت‌فقیه برای حل مشکلات ضرورت دارد نه اینکه هر دفعه به بیان ادله بپردازیم و پس از گذشت سی سال از انقلاب، هنوز ولایت فقیه را با این ادله صحیح بدانیم.

وی با بیان اینکه باید نوعی نظام بانکداری در نظام دینی درست کنیم که چند هزار پول به راحتی و بدون اینکه کسی بفهمد جابجا نشود، تصریح کرد: دیگر سؤالات کلی و تکراری و پاسخ‌های روشن و کلی‌ کافی است، در حوزه نظام‌سازی باید سؤالات واقعی و پاسخ‌های مینیاتوری عملگرایانه ارایه کرد.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه ولایت مطلقه فقیه مدنظر امام راحل برای نجات از قشری‌گرایی بود، اظهار داشت: کسانی خواستند از تعبیر مطلقه فقیه سوء استفاده کنند اما رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه ولایت مطلقه فقیه یعنی انعطاف عقلانی در راستای حاکمیت شرع این توطئه را خنثی کردند.

وی به تفاوت حکومت طالبانی با حکومت ولایت مطلقه فقیه اشاره کرد و با بیان اینکه ولایت مطلقه فقیه معماری و مهندسی می‌کند اما حکومت طالبانی احکام را مانند آجر روی هم می‌چیند و پیش می‌رود، گفت: باب اجتهاد در نظام‌سازی مفتوح است و بدون اجتهاد، نظام اسلامی و ولایت فقیه ازبین می‌رود، چرا که ولایت فقیه اگر عقلانی نباشد متحجر و نابود می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر فقه حکومتی و حکومت فقهی را قبول کردیم باید به قوانین آن ملتزم باشیم و هرگز از نصاب حداقلی مشروعیت نظام در عصر غیبت عدول نکنیم، از نخبگان حوزه و دانشگاه خواست تا با رصد دائمی مبانی اسلامی برای حل مشکلات پیش‌رو تلاش کنند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.