هفتمين سمينار «فلسفه رسانه» امروز سهشنبه، 27 دیماه، در دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد و در آن سخنرانان مقالات خود را در موضوعات و محورهايی چون فلسفه فضای مجازی، رسانههای نوين و هويت، جعل هويت در فضای مجازی، فلسفه عكس، خبر در رسانه، مشاهير در قرن 21، نارسيسيم در ستارگان سينما ارائه كردند.
در ابتدای هفتمين سمينار فلسفه رسانه، حجتالاسلام والمسلمين سعيدرضا عاملی، رئيس دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران سخنرانی كرد و در ادامه اين جلسه نيز دانشجويان و پژوهشگران به ارائه مقالات خود در زمينه مذكور پرداختند.
نگاهی بيرونی به سير تحول رسانههای ارتباط جمعی، نحوه مفهومسازی، قوانين حاكم بر رسانههای ارتباط جمعی، زبانشناسی و روششناسی رسانهها و نحوه شكلگيری معنا در رسانههای ارتباط جمعی از جمله مباحث مطرح در اين نشست بود كه كوشيد با طرح موضوعات كمتر مورد توجه واقع شده در ايران، بعد جديدی به مطالعات حوزه فلسفه رسانه در ايران بدهد.
حجتالاسلام عاملی در حاشيه اين نشست گفت: ما در اين نشست دانشجويی به پرسش از فلسفه بودن يا نبودن رسانه میپردازيم و پژوهشگران در اين جا ضمن اينكه در پی ارائه منطق كاری رسانهها هستند از فلسفه پديد آمدن و وجود رسانهها نيز سخن میگويند.
وی با بيان اين كه رسانهها جايگاهی برای حل مسائل و معضلات اجتماعی و نه توسعه آنها هستند، افزود: رسانه نبايد به فساد اجتماعی دامن زده و درنتيجه موجب پديدآمدن اضطراب اجتماعی شود بلكه بايد جايگاهی برای ارائه و اشاعه راهكارهای مقابله با اين امور باشد.
عاملی با اشاره به مسائل فرهنگی مطرح در زمينه رسانهها گفت: متأسفانه امروز بسياری از رسانهها مهملی برای توسعه ظلم و سلطه در جهان هستند درحالیكه فلسفه وجودی رسانه بايد حركت در جهت عدالت و ايجاد سلامت اجتماعی باشد. اكنون يكی از رويههای نهادينه شده در رسانهها توسعه ناآگاهی و عمق بخشيدن به جهل مردمان است در حالیكه رسانه میبايست ابزاری برای افزايش آگاهی، همافزايی آگاهیهای اجتماعی و ايجاد يك مرجعيت برای شادابی و نشاط باشد.
Sorry. No data so far.