دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به موازات دوره های مهارتی رسانه و هنر (همچون روزنامه نگاری، مستندسازی، مبانی سواد بصری، تصویربرداری، موسیقی فیلم و…) در حال برگزاری یک سلسله جلسات معرفتی با نام «هنر ـ واقعیت» است.
در این جلسات که برای اولین بار در کشور برگزار می شود، پژوهشگران و صاحب نظران به ارائه مضامین دراماتیک حوزههای چون تاریخ اسلام، تاریخ معاصر (مشروطه، دوره رضاخان و…)، تاریخ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، تاریخ جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، جنبش دانشجویی، بیداری اسلامی و… می پردازند.
هدف اصلی دوره فراهم آوردن دست مایه ها و مضامین دراماتیک ، برای تسهیل تولید آثار ادبی، سینمائی، مستند، تجسمی و… است. در ذیل طی گزارشی اتفاقات جلسات برگزار شده مرور می شود.
جلسه پنجم سلسله جلسات هنر ـ واقعیت با موضوع تاریخ انقلاب اسلامی با حضور حجت الاسلام سعید فخرزاده، مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر هنر و ادبیات انقلاب حوزه هنری در تاریخ چهارشنبه 19 بهمن در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.
جلسه اول؛ بیداری اسلامی با حضور مدیر موسسه گفتگوی دینی
جلسه اول این دوره با عنوان بیداری اسلامی و توسط حجت الاسلام حمیدرضا غریب رضا، مدیر موسسه گفتگوی دینی، ارائه شد.
وی در ابتدا به بیان پیش نیاز های کسانی که در این زمینه می خواهد ورود داشته باشند اشاره کرد و گفت: «شما به عنوان يك كارگردان اثر هنري ميتوانيد دستياران زبانداني داشته باشيد كه فضا را براي شما ترسيم بكنند. واسطه و پل شما با آن حادثهاي كه دارد اتفاق ميافتد و آن شخصتي كه محور اثر هنري شما است اما براي كسي كه ميخواهد در حوزه داخلي فعاليت بكند، ممكن است خيلي ضرورتي نداشته باشد ولي اگر ميخواهيد در زمينه بينالملل وارد توليد آثار بشويد، حتمأ در بحث زبان سرمايهگذاري بكنيد.»
مدیر موسسه گفتگوی دینی عنوان کرد: در حوزها ارتباط بين الملل، هر شخص رسانهاي، يك پل ارتباطي است كه بايد دو سويه فعال باشد. ميشود گفت كه در دو سو ميتواند كاركرد داشته باشد. ما در انقلاب خودمان يك سري حقايق و تجربياتي داريم كه امروز بايد به فعالان بيداري اسلامي در كشورهاي ديگر برسد و يك سري حوادث و اتفاقات و شخصيتها در آن طرف هست كه ما نياز داريم بدانيم و مردم ايران اطلاع پيدا بكنند. چيزهايي كه بايد به اين طرف بياوريم، بحث واردات انقلاب است. اين بحث واردات انقلاب، يك دفاع فعالانه و تهاجمي است. نشان ميدهيد كه تفكر ما امروز در دنيا دارد تحولات را مديريت ميكند، يا حداقل تأثير پذيرفته از آن است. اين براي جوان ما در درمان بحران هويت خيلي مؤثر است….
وی افزود: بيداري اسلامي فقط بهار كشورهاي عربي نيست، ميتواند بهار واردات انقلاب هم باشد. در حقيقت در سه عرصه تفكر (نظر مباني و تفكر يك سري بحثهاي اعتقادي) سياسي، ساختارهاي سياسي و تجربه سياسي سي و دو ساله. تجربههاي موفقمان و شكستهايمان. ميتوانيم اينها را به اين انقلابيون انتقال بدهيم.
غریب رضا بعد از این بحث نظری، به ارائه و پخش کلیپ، سرود و فیلم های جریان های مخالف و موافق فعال در این کشور ها پرداخت و این آثار را متناسب با فضای حاکم تحلیل و پردازش کرد.
جلسه دوم؛ نقش خواص و ریزش ها و رویش ها در صدر اسلام با ارائه حجت الاسلام همازاده
جلسه دوم با عنوان نقش خواص و ریزش ها و رویش ها در صدر اسلام توسط حجت الاسلام مهدی همازاده، پژوهشگر حوزه علمیه قم ارائه شد.
در این جلسه همازاده مضامینی از تاریخ صدر اسلام که می توانست دست مایه آفرینش های هنری قرار بگیرد خاصتا مضامین دراماتیک یا مباحثی که از لحاظ همه ملاحظات تاریخ نگاری صدر اسلام، باز قابلیت پردازش دارد را ارائه کرد. در جلسه مذکور، در مورد خواص صدر اسلام بحث های لازم ارائه شد.
پژوهشگر حوزه علمیه قم در ضمن بیان بستر های تاریخی مربوط ریزش ها و رویش های خواص صدر اسلام و انگیزه های اینها، به نحوه پردازش هنری هرکدام از این شخصیت ها اشاره میکرد و شرایط و اقتضائات هر فرد و راهکار های عبور از موانع و مشکلات مربوط به این اقتضائات یک را نیز بررسی کرد.
جلسه سوم؛ بررسی تاريخ مشروطه و نقش روحانیت با ارائه حجت الاسلام همازاده
جلسه سوم به بررسی تاريخ مشروطه و نقش روحانیت گذشت. این جلسه را نیز حجت الاسلام همازاده ارائه کرد و در آن با محوریت بررسی سیر شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری به بررسی عوامل و مولفه های موثر و مطرح در انحراف جریان مشروطیت پرداخت.
پژوهشگر حوزه علمیه قم در ابتدا برای تبیین اهمیت این موضوع به بیانات رهبری در این موضوع استناد کرد. سپس در یک مرور مختصر به ماجراهایی باعث شد مفهوم مشروطیت ترویج شود اشاره کرد و به اتفاقاتی که باعث تشخیص انحراف در مشرطیت از جانب شیخ شهید شد اشاره داشت. در ادامه تقابل های مختلف و همه جانبه روشنفکران و علما با ایشان طرح شد. انحرافات آشکار مشروطه خواهان، و تحقق هشدار های شیخ شهید از دیگر نکات مطرح در این جلسه بود و در نهایت زمینه سازی و رخداد های مربوط به اعدام آیت الله نوری را ارائه کرد.
بعد از این حجت الاسلام همازاده به ارائه یک مستند داستانی مبتنی بر همین اتفاقات و برگرفته از خاطرات، دیالوگ ها و شرح حوادث مشروطه به عنوان یک نمونه فیلم نامه پرداخت.
جلسه چهارم؛ جنبش دانشجویی با ارائه دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی
جلسه چهارم پیرامون جنبش دانشجوئی برگزار شد و آقای صادق شهبازی، دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی آن را ارائه داد.
در این جلسه شهبازی به بررسی چالش های اصلی دروان دانشجوئی اشاره کرد. وی در توضیح این نقاط چالش گفت: وقتي ميخواهيم از محيط زندگي دانشجويي و شرايطي كه بر محيط دانشجويي بار است، صحبت بكنيم، طبيعتأ با يك سري نقاط چالش و نقاط اصلي و اساسي مواجه هستيم كه خط تعليقهاي زندگي دانشجويي است. عملأ ميتوانيم بگوييم كه اين تعليقها ميتواند خط تعليق اصلي داستانهاي مهم فيلمها هم باشد.
این فعال دانشجویی به چند مورد از خطوط تعليق زندگي دانشجويي اشاره کرد. از جمله: خط تعليق بين حقيقت و واقعيت، چالش بين خانواده و اطرافيان دانشجو، مساله تعدد تكليف و مسئوليتها و موازنه کردن اینها، سبك زندگي اين دانشجویان (زندگی خوابگاهی)، بحث اقتضائات محيط دانشگاهي از جمله مساله درس خواندن (که از آن تحت عنوان جنبش مشروطیت یاد می شود)، مسائل معنوی و قضایای مربوط به خودسازي و …
دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی در کنار هر یک از این خطوط تعلیق به خاطرات دانشجوئی و منابع و مراجع فهم دقیق تر آن نیز اشاره میکرد، همچنین وی با مرور خوبی بر سبقه جنبش دانشجوئی، موضوعات و ایده های بکر و اشاره نشده جنبش دانشجوئی را بیان کرد و به بیان دقیق تر حوادث و اتفاقات دانشجونی که در چند سال گذشته اتفاق افتاده و خود نیز آنها را درک کرده بود پرداخت.
Sorry. No data so far.