تریبون مستضعفین- عبدالرضا عاصی
برف روی کاج ها اولین تجربه پیمان معادی به عنوان کارگردان است. این اثر به عنوان فیلم اول اثر قابل توجهی است، بازی خوب بازی گران بسیار به فیلم کمک کرده است. مهناز افشار پس چندین سال بازیگری در فیلم های دختر پسری پس از اولین تجربه ی نقش جدی سینمایی در سعادت آباد پیشرفت قابل توجهی داشته است. استفاده از دوربین رو دست به جای اینکه مخاطب را بیشتر در فضای فیلم قرار دهد، ناراحت می کند. به نظر می رسد معادی این تکنیک را از جدایی نادر از سیمین وام گرفته است اما برعکس جدایی اصلا به فیلم کمک نمی کند. فیلم به شدت موسیقی محور است و تحلیل بسیاری از قسمت ها بدون توجه به موسیقی آن ممکن نیست. فیلم سیاه و سفید است، زیرا به گفته معادی زندگی شخصیت محوری فیلم سیاه و سفید است، هرچند کدام سیاهی و کدام سفیدی مطرح نمی شود.
اما باز هم با تمام آنچه درباره تکنیک قلم فرسایی می شود، باز باید به خاطر داشت که تکنیک تنها ابزار انتقال پیام است، و پیام و محتوای مورد انتقال اصل مطلب است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.
برف روی کاج ها داستان شک ها و خیانت های زوجین است. شخصیت محوری فیلم به نام رویا، زنی است که همسرش به وی خیانت می کند و وی در کشاکش جدایی از وی با مرد دیگری آشنا می شود و …
داستان ماجرای بالاشهری هاست و دغدغه های امروز آنان، همان یک درصدی که در دید سازنده قرار دارند، همان هایی که سست شدن بنیان های مذهبی در آنان خانواده ها را در خطر قرار داده و باعث بدبینی زن و شوهر به یکدیگر شده است. خیانت مرد به زن و زن به مرد چیزی نیست که در جامعه ایرانی به راحتی پذیرفته شود و فیلم نیز با همین پیش فرض جلو می رود، اما کم کم فضا تغییر می کند و روی شیرین خیانت چهره می نماید.
لحظات شکل گیری رابطه بین رویا و نریمان با موسیقی ملایم همراه می شود تا فضایی رمانیک را برای بیننده فراهم کند و در نهایت هنگامی که علی – همسر رویا – از کرده اش ابراز پشیمانی می کند، بیان رویا در باره رابطه اش با نریمان نادمانه نیست و برعکس بازگو کننده هیجان مثبتی است که وی سال ها در زندگی آن را حس نکرده است همچنین به علی حرفی از خیانت وی و یا بخشیدنش نمی زند و تنها بازگو کردن رابطه اش با نریمان را محض اطلاع وی می داند. قرار دادن چنین دیالوگی در انتهای فیلم به معنای ایجاد ظرفیت جدید برای خیانت زوجین به هم و با اطلاع هم می باشد. رویا هرچند در ابتدا با آگاهی از خیانت شوهرش پریشان می شود، اما هنگامی که خود آن را تجربه می کند – همان گونه که در پیام علی به وی مطرح می شود- نه تنها گناه علی در نظرش از رنگ و رو می افتد بلکه بخشیدن علی را بلیط ادامه رابطه خویش می یابد.
در نهایت راهکار مطرح شده در «برف روی کاج ها» برای ادامه زندگی مشترک نه تنها پایبندی به اصول خانواده نیست بلکه کوتاه کوتاه آمدن از این اصول و کنار گذاشتن مفاهیمی مانند غیرت و وفا داری است.
سلام. تحلیل نسبتا خوبی بود. ممنون.
نوشتین:
رویا هرچند در ابتدا با آگاهی از خیانت شوهرش پریشان می شود، اما هنگامی که خود آن را تجربه می کند – همان گونه که در پیام علی به وی مطرح می شود- نه تنها گناه علی در نظرش از رنگ و رو می افتد بلکه بخشیدن علی را بلیط ادامه رابطه خویش می یابد….
اولاً رویا به علی خیانت نکرده، 1- چون بیوه است و علی دیگه شوهرش نیست 2- چون با نریمان رابطه نداره … مگه این که رفتن به یک کنسرت رو حکم به خیانت و رابطه جنسی بدونین
ثانیا فیلم در مذمت خیانت و آثار شومش نه در مدحش، زندگی به هم ریخته رویا و ندامت علی گویای همینه