بعضی از بازیگران بازار محصولات پتروشیمی معتقدند که محدوده قیمت متانول در آسیا حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ دلار بر تن (۲۷۳ تا ۳۵۱ یورو بر تن) در سال ۲۰۱۲ خواهد بود که نسبت به میانگین قیمت آن در سال ۲۰۱۱ که حدود ۳۰۰ تا ۴۱۵ دلار بر تن بود، افزایش خواهد داشت. این نوسان بازار به دلیل افزایش نقدینگی که ناشی از محمولههای غیر قراردادی در ایران است بیشتر خواهد شد.
خریداران آسیایی اظهار داشتهاند که به دلیل مشکلاتی که برای فراهم کردن اعتبار برای پرداخت به تولیدکنندگان ایرانی بعد از تحریم اتحادیه اروپا به وجود آمده نمیتوانند با ایران قرارداد جدیدی امضاء کنند.
از سوی دیگر پیش بینی میشود که قیمت متانول در چین به دلیل راه اندازی بازار جدید متانول که در اکتبر سال ۲۰۱۱ در بازار مبادلات کالای Zhengzhou ایجاد شده تغییرات ناگهانی زیادی داشته باشد.
تخمین زده میشود که در آینده قیمت متانول چین به دلیل تقاضای بالای آن در بخش انرژی و کاربردهای جدید آن از جمله تبدیل متانول به الفین در حد بالایی بماند. تعداد واحدهایی که در جهان افزایش ظرفیت خواهند داد خیلی کمتر از آن است که بتوانند افزایش رشد در تقاضا را تامین کنند.
شاید بسیاری امیدوار باشند که متانکس بزرگترین تولید کننده متانول در جهان، دومین واحد ۸۵۰ هزار تنی خود را در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ در نیوزلاند با خوراک گاز طبیعی راه اندازی کند که در این صورت بتواند بر قیمتها تاثیر گذار باشد، ولی این مقدار افزایش ظرفیت نمیتواند میزان رشد تقاضا برای سال ۲۰۱۲ که حدود ۳ تا ۴ میلیون تن است و مقدار کل تقاضا در چین که حدود ۳۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۲ خواهد بود را جوابگو باشد.
بر طبق نظر موسسه Chemease (شرکت خدماتی ICIS در چین) تقاضای متانول در آسیا حدود ۳۸ میلیون تن خواهد بود که حدود ۶۷ درصد تقاضای متانول در جهان است.
عوامل افزایش دهنده قیمت متانول در آسیا:
با توجه به رشد اقتصادی بالای کشورهای چین و هند، تقاضای متانول برای این دو کشور پرجمعیت افزایش خواهد یافت لذا بر قیمت متانول در آسیا تاثیر گذار خواهند بود.
رشد تقاضای یکنواخت کاربردهای جدید متانول در بخش انرژی چین نیز عامل دیگر تاثیر گذار بر قیمت متانول آسیا است.
دی متیل اتر (DME) و متانول- بنزین بیش از یک سوم تقاضای متانول چین را به خود اختصاص داده است و این مقدار در سال ۲۰۱۲ نیز رشد بیشتری خواهد داشت.
روند تقاضای متیل ترشیاری بوتیل اتر (MTBE) نیز به واسطه کاربرد آن در صنایع پایین دستیتر و استفاده آن در بنزین با عدد اکتان بالاتر، ادامه خواهد داشت.
تکنولوژی تبدیل متانول به الفین (MTO) نیز سبب افزایش تقاضای متانول چین در سال ۲۰۱۲ میشود.
ظرفیت متانول چین حدود ۵۰ میلیون تن در سال است ولی نرخ عملیاتی تولید متانول خیلی کم است به طوری که تولید واقعی متانول جوابگوی تقاضا نیست. متوسط ظرفیت عملیاتی واحدهای متانول در
چین در سال ۲۰۱۱ به دلیل هزینههای بالای عملیاتی کمتر از ۵۰ ردصد بوده است.
Sorry. No data so far.