در چند روز گذشته برخی افراد حمایت موجهین و بزرگان از فهرستهای انتخاباتی را حجت شرعی دانسته و به تبلیغ تئوری رأی تکلیفی به فهرستهای انتخاباتی پرداختند. این در حالی است که از نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله خامنهای، ارائه فرهستهای انتخاباتی و حجیت معرفی بزرگان به گونهای دیگر است.
شاید مولفههای نحوه تصمیم گیری مردم در انتخابات از نگاه امام خمینی را بتوان این گونه برشمرد:
۱- آزادی و عدم احتیاج مردم به قیم در انتخابت، انتخابات آزاد بدون هیچ اعمال قدرت و نفوذ هیچ طبقه، عدم امکان تحمیل رای در نظام اسلامی، عدم حق تحمیل افراد به مردم از جانب هیچ فرد و دسته و گروه.
۲- امکان معرفی کاندیدا از افراد و روحانیون در حد تذکرات قبلی در حوزهی خودشان، عدم معرفی کاندیدا برای حوزههای دیگر، عدم حجت بودن لیست حوزهی قم، انتخاب علما الزام نیست و پیش نهاد است.
۳- آزادی هر گونه اجتماعات و احزاب از طرف مردم در صورت به خطر نینداختن مصالح مردم، عدم اشکال داشتن تمایز وقتی در تفکرشان اصل خدمت به اسلام و محرومین باشد.
۴- مشورت در کارها با متعهدین و معتمدین (از دستورات اسلامی)، مشورت ملت با طبقهی تحصیل کردهی متعهد و روشن فکر با اطلاع از مجاری امور و غیر وابسته به کشورهای قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوا و تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی، رأی مستقل در صورت وجود قدرت تشخیص و رجوع به افراد متدین در صورت عدم وجود.
۵- سه گونه راه شناخت: اعمال و رفتار از زمان طاغوت تا کنون، معرفی روحانیون متعهد در شهرستانها یا اشخاص متدین موجه که گرایش به چپ و راست یا دستهای نداشته باشند.
۶- عدم رأی دادن کورکورانه و الزام به لیستها، نفی رأی دادن به پیشنهاد دیگران مگر صد درصد مورد اعتماد بودن، عدم تقلید در رأی، جایز نبودن تبعیت از لیست در صورت شناخت غلط بودن شناخت از فرد.
۷- توانایی مردم در شناخت صالح و ناصالح، عدم تحت تأثیر تبلیغات واقع شدن و انتخاب شخصی افراد با موازین اسلامی.
۸- کاندید کردن کسانی که در غیر گروهند اما لایق ترند.
۹- نفی تک گروه و صنف بودن مجلس.
اما برخی فرمایشات امام خمینی درباره مجالس را میتوان این گونه دستهبندی کرد:
عدم حجت بودن لیست حوزهٔ قم
این طور نباشد که آقایان، دیگران کنارهگیرى کنند، سستى کنند؛ ملت را دعوت کنند، خودشان تشریف ببرند به پاى صندوق رأى، رأى بدهند، ملت را دعوت کنند به رأى. منتها ملت و شما و هر کس آزاد است همیشه و به هر کس که مىخواهد رأى مىدهد، و لو آنکه آقایان و – فرض کنید که- علماى حوزه علمیه تهران یا قم آنها را معرفى نکرده باشند. شما الزامى ندارید به اینکه هر چه آنها معرفى کردند، شما هم همان را معرفى کنید. البته آنها بررسى کردهاند، تخصص در این امر دارند، بررسى از امور کردهاند و با بررسى، این کار را انجام دادهاند، لکن این اسباب این نمىشود که کسى الزام کند کسى را که تو باید به فلان رأى بدهى. آزاد هستید و رضاى خدا را در نظر بگیرید، و توجه به خدا داشته باشید و پاى صندوقها بعد از اینکه اعلام کردند، تشریف ببرید و رأى خودتان را بدهید.
(صحیفه امام، ج۱۷، ص: ۱۲۰، سخنرانى [در جمع ائمه جمعه استان همدان و… (تحول روحى- مقابله با مشکلات)] زمان: صبح ۱۱ آذر ۱۳۶۱/ ۱۶ صفر ۱۴۰۳)
توطئه بودن محدودیت نظر دادن به حوزهٔ علمیهٔ قم
انتخابات در انحصار هیچ کس نیست، نه در انحصار روحانیین است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروههاست. انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است. و انتخابات براى تأثیر سرنوشت شما ملت است. از قرارى که من شنیدهام در دانشگاه بعض از اشخاص رفتهاند گفتهاند که دخالت در انتخابات، دخالت در سیاست است و این حق مجتهدین است. تا حالا مىگفتند که مجتهدین در سیاست نباید دخالت بکنند، این منافى با حق مجتهدین است، آنجا شکست خوردهاند حالا عکسش را دارند مىگویند. این هم روى همین زمینه است، اینکه مىگویند انتخابات از امور سیاسى است و امور سیاسى هم حق مجتهدین است هر دویش غلط است.
انتخابات سرنوشت یک ملت را دارد تعیین مىکند. انتخابات بر فرض اینکه سیاسى باشد و هست هم، این دارد سرنوشت همه ملت را تعیین مىکند، یعنى آحاد ملت سرنوشت زندگیشان در دنیا و آخرت منوط به این انتخابات است. این این طور نیست که انتخابات را باید چند تا مجتهد عمل کنند. این معنى دارد که مثلًا یک دویست تا مجتهد در قم داشتیم و یک صد تا مجتهد در جاهاى دیگر داشتیم، اینها همه بیایند انتخاب کنند، دیگر مردم بروند کنار؟! این یک توطئهاى است که مىخواهند همان طورى که در صدها سال توطئهشان این بود که باید روحانیون و مذهب از سیاست جدا باشد و استفادههاى زیاد کردند و ما ضررهاى زیاد از این بردیم، الآن هم گرفتار ضررهاى او هستیم. حالا دیدند آن شکست خورد، یک نقشه دیگر کشیدند، و آن این است که انتخابات حق مجتهدین است، انتخابات یا دخالت در سیاست حق مجتهدین است. دانشگاهیها بدانند این را که همان طورى که یک مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت کند، یک دانشجوى جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت کند. فرق ما بین دانشگاهى و دانشجو و مثلا مدرسهاى و اینها نیست، همهشان با هم هستند. اینکه در دانشگاه رفتند و یک همچو مطلبى را گفتند، این یک توطئهاى است براى اینکه شما جوانها را مأیوس کنند.
ترفند جدید دشمن در جهت مأیوس کردن ملت
بیدار باشید! توجه کنید! اینها با توطئههایشان مىخواهند کار را انجام بدهند، نمىتوانند با دخالت نظامى کار بکنند، اینها مىخواهند با شیطنتهایشان کار خودشان را انجام بدهند. آن وقت شیطنت این بود که سیاست از مذهب خارج است و بسیار ضرر به ما زدند و ما بسیار ضرر خوردیم و آنها هم بسیار نفع بردند. این مطلب شکست خورده. حالا مىگویند که سیاست حق مجتهدین است یعنى، در امور سیاسى در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقیشان بروند سراغ کارشان. یعنى مردم بروند سراغ کارشان، هیچ کار به مسائل اجتماعى نداشته باشند، و چند نفر پیرمرد ملّا بیایند دخالت بکنند.
این از آن توطئه سابق بدتر است براى ایران. براى اینکه، آن یک عده از علما را کنار مىگذاشت، منتها به واسطه آنها هم یک قشر زیادى کنار گذاشته مىشوند، این تمام ملت را مىخواهد کنار بگذارد. یعنى نه اینکه این مىخواهد مجتهد را داخل کند، این مىخواهد مجتهد را با دست همین ملت از بین ببرد. باید دانشگاهیها متوجه باشند که اگر چنانچه افرادى در دانشگاه هستند که شیطنت دارند مىکنند، اینها را باید توجه کنند که گول اینها را نخورند. خودشان دخالت در امور انتخابات بکنند. انتخابات سرنوشت حتى شمایى که در آنجا هستید را تعیین مىکند. یک امرى که سرنوشت آحاد ملت در دست اوست، وظیفه آحاد ملت است که در آن دخالت کند، مربوط به یک قشرى، دون قشرى نیست، همه باید در این دخالت بکنند. و این شیطنتهایى که الآن دارند مىکنند، به طورى که به من گفتهاند براى مأیوس کردن بعضى از جوانهاى ماست. این شیطنت را خنثى کنید و فعال وارد بشوید در انتخابات. مىخواهید خودتان کسانى را تعیین کنید و انتخاب بکنید، مىخواهید ببینید هر قشرى که مىپسندید حرفهاى آنها را و کاندیداى آنها را. شما هم با آنها باشید. در هر صورت ما باید از کید این خائنین هیچ وقت غافل نشویم.
اینها دائماً مشغول نقشهکشى هستند و دائماً مشغول توطئه هستند براى اینکه، آن سیلىاى که از اسلام خوردهاند اینها، به این زودى جبرانپذیر نیست. اینها مىخواهند و مىدانند که با زور نمىشود این کار را انجام داد. اگر هم یک وقتى مىگویند که ما با زور و نظامى مىکنیم، این بیخود مىگویند. خودشان هم مىفهمند که بیخود مىگویند. آنها اگر بخواهند کارى بکنند همین از ناحیه خود مردم، از ناحیه دانشگاه، از ناحیه بازار، از ناحیه کارگرها، از ناحیه کارخانهها، از اینجاها مىخواهند صدمه بزنند. و شما اگر بخواهید براى خدا باشد یا براى ملتتان باشد یا براى زندگى خودتان باشد، بخواهید که اسیر نباشید باید همه توجه کنید و گول این حرفها را نخورید و در انتخابات به طور فعال همه دخالت بکنید. و من امیدوارم که ان شاء اللَّه همه موفق بشوید. و امیدوارم که با سلامت و سعادت به کار خودتان ادامه بدهید که کار بسیار عظیمى است و کار بسیار پر اهمیتى است.
(صحیفه امام، ج۱۸، ص: ۳۶۷-۳۶۹ سخنرانى [در جمع مدیران و کارکنان صدا و سیما (رسالت و نقش صدا و سیما)] زمان: صبح ۹ اسفند ۱۳۶۲/ ۲۵ جمادى الاول ۱۴۰۴)
عدم رای دادن کورکورانه
احدى شرعاً نمىتواند به کسى کورکورانه و بدون تحقیق رأى بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصى تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند ولى رأى دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد. و اگر گروه یا اشخاص صلاحیت فرد یا افرادى را تشخیص دادند و از این تأیید براى رأى دهنده اطمینان حاصل شد، مىتواند به آنها رأى دهد.
(صحیفه امام، ج۱۸، ص: ۳۳۷ پیام [به ملت ایران در پنجمین سالگرد پیروزى انقلاب (ارزیابى شرایط ایران)] زمان: ۲۲ بهمن ۱۳۶۲/ ۸ جمادى الاول ۱۴۰۴)
عدم الزام به لیست ضمن امکان لیست دادن
ان شاء اللَّه ما امیدواریم که دیگر لیستى در کار نباشد که یکى لیستى بدهد و شما هم مُلْزَم باشید. بله، لیست بدهد که هدایت کند ملت را به اینکه اینها افراد خوبى هستند، اما الزام کند ملت را که اینها را تعیین کنید یا اصلًا به ملت کارى نداشته باشد خودش تعیین کند و ببرد مجلس، چنانچه خیلى وقتها این طور بود، اینها دیگر پیش نمىآید.
(صحیفه امام، ج۹، ص: ۵۴ سخنرانى [در جمع کارکنان روزنامه جمهورى اسلامى (اهمیت مجلس خبرگان)] زمان: ۲۱ تیر ۱۳۵۸/ ۱۷ شعبان ۱۳۹۹)
نفی رای دادن به پیشنهاد دیگران مگر صد درصد مورد اعتماد بودن
در تشخیص خوب و بد، اتکال به قول غیر نکنید مگر اشخاصى باشند که مورد اعتماد خودتان باشد صد در صد.
(صحیفه امام، ج۱۸، ص: ۲۸۳ سخنرانى [در جمع فرمانداران، بخشداران و اعضاى شوراهاى روستایى] زمان: صبح ۱۳ دى ۱۳۶۲/ ۲۹ ربیع الاول ۱۴۰۴)
نفی رای دادن به امر
مردم مختارند. فرض بکنید که اگر همه کسانى که در رأس [هستند] بروند پیشنهاد بکنند که فلان آدم را شما وکیل کنید لکن شما به نظرتان درست نباشد جایز نیست بر شما تبعیت کنید. باید خودتان تشخیص بدهید که آدم صحیحى است تا اینکه بتوانید رأى بدهید.
(صحیفه امام، ج۱۸، ص: ۲۸۴ سخنرانى [در جمع فرمانداران، بخشداران و اعضاى شوراهاى روستایى] زمان: صبح ۱۳ دى ۱۳۶۲/ ۲۹ ربیع الاول ۱۴۰۴)
همه باید خودشان تشخیص دهند
بازار باید خودش تشخیص بدهد. کارخانهها باید خودشان تشخیص بدهند، هیچ کس تحت تأثیر دیگرى نیست. بله اگر چنانچه اشخاص مطمئنى باشند که آنها تشخیص بدهند، شهادت بدهند که فلان آدم جهات مختلفش همه خوب است، آن وقت مانعى ندارد که کسى به واسطه تشخیص آنها و اطمینان به اینکه این صحیح است رأى هم به آنها بدهد. اما این طور نیست که کورکورانه انسان دنبال این باشد که ببیند کیک چه گفته، این صحیح نیست، این در اسلام نیست و در جمهورى اسلامى هم نباید باشد.
(صحیفه امام، ج۱۸، ص: ۲۸۵ سخنرانى [در جمع فرمانداران، بخشداران و اعضاى شوراهاى روستایى] زمان: صبح ۱۳ دى ۱۳۶۲/ ۲۹ ربیع الاول ۱۴۰۴)
همه چیزها دست خودتان است
باید خود شما- باید- وکیل تعیین کنید، و بعد هم وکلاى مجلس شورا را خودتان تعیین مىکنید. همه چیزها دست خودتان است. خودتان باید بگردید یک وکیل خوب تعیین کنید، که مقدرات مملکتتان دست مجلستان باشد.
(صحیفه امام، ج۷، ص: ۲۹۷ سخنرانى [در جمع دانشجویان اصفهان (عدم طرح مسائل فرعى)] زمان: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۸ جمادى الثانى ۱۳۹۹)
مردم توانایی شناخت صالح و ناصالح را دارند
ملت مىشناسند افراد صالح را. لازم نیست که حالا یک چند سال هم ما درسشان بدهیم. نخیر، خودشان مىفهمند. این ملت چیز مىفهمد، مىفهمد کى آدم صالح است کى آدم ناصالح. البته گاهى هم یک کسى خودش را جا مىزند، اما این گاهى است. هر کسى در هر شهرى که هست، طول این بیست، سى سالى که همراه با این مردم بوده مىداند که اینها کدام یکىشان از ریشههاى آنهاست. کدامشان نیستند.
(صحیفه امام، ج۱۰، ص: ۵۲۴ سخنرانى [در جمع دانشجویان دانشکده اقتصاد اصفهان (توطئههاى امریکا)] زمان: ۱۶ آبان ۱۳۵۸/ ۱۶ ذى الحجه ۱۳۹۹)
موافقت در انتخاب اشخاص حتی الامکان
من متواضعانه از شما مىخواهم که حتى الامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید.
(صحیفه امام، ج۱۲، ص: ۱۴۹ پیام [به ملت ایران (انتخابات مجلس شوراى اسلامى)] زمان: ۲۳ بهمن ۱۳۵۸/ ۲۵ ربیع الاول ۱۴۰۰)
از کی بپرسیم؟
۱- کسانى را انتخاب کنند که صد در صد مسلمان و معتقد به احکام اسلام و متعهد به اجراى احکام اسلام و مخالف با مکتبهاى انحرافى و معتقد به جمهورى اسلامى باشند.
۲- شناخت این اشخاص یا با آشنایى به اعمال و رفتار آنان از زمان رژیم طاغوت تاکنون است و یا به معرفى روحانیون متعهد در شهرستانها یا اشخاص متدین موجه که گرایش به چپ و راست یا دستهاى نداشته باشند.
(صحیفه امام، ج۱۲، ص: ۲۷۸و۲۷۷ پیام [به ملت ایران (شرایط نمایندگان مجلس شوراى اسلامى)] زمان: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۹/ ۲۱ جمادى الثانى ۱۴۰۰)
عدم تحت تاثیر تبلیغات واقع شدن و انتخاب شخصی افراد با موازین اسلامی
تحت تأثیر تبلیغات واقع نشوند و خودشان با موازین اسلامى، اشخاص صحیح را انتخاب کنند.
(صحیفه امام، ج۱۲، ص: ۲۷۸و پیام [به ملت ایران (شرایط نمایندگان مجلس شوراى اسلامى)] زمان: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۹/ ۲۱ جمادى الثانى ۱۴۰۰)
عدم تقلید در رأی
باید قهر نکنیم و کوشش کنیم تا بازار هم خودش براى انتخابات اشخاصى را معرفى کند. ما نباید مقلد کسى باشیم که هر چه را عدهاى تشخیص دادند همان را عمل کنیم، بلکه باید کاملًا توجه کنیم که مثلًا در تهران چه کسانى لیاقت دارند که هم مسائل روز را بفهمند و هم متدین باشند و هم براى اسلام کار کنند، اشخاصى را انتخاب کنیم که از هر جهت صالح باشند. اگر کسان دیگرى هم اشخاص صالحى داشتند به آنها رأى دهید و الّا نه. بازار اختیارش دست خودش است، آنچه بینى و بین اللَّه تشخیص مىدهد آن را انتخاب کند. اگر در انتخابات مسامحه کنیم مطمئن باشید که از راه مجلس به ما لطمه مىزنند. باید دانست مسلمان بودن تنها فایدهاى ندارد، باید جمهورى اسلامى را قبول داشته باشد و از مسائل روز اطلاع داشته باشد. سعى کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید.
(صحیفه امام، ج۱۸، ص: ۲۷۶ سخنرانى [در جمع گروهى از بازاریان تهران (اتحاد و پایدارى در راه هدف)] زمان: صبح ۱۲ دى ۱۳۶۲/ ۲۸ ربیع الاول ۱۴۰۴)
جایز نبودن تبعیت از لیست در صورت شناخت غلط بودن فرد
مردم مختارند. فرض بکنید که اگر همه کسانى که در رأس [هستند] بروند پیشنهاد بکنند که فلان آدم را شما وکیل کنید لکن شما به نظرتان درست نباشد جایز نیست بر شما تبعیت کنید. باید خودتان تشخیص بدهید که آدم صحیحى است تا اینکه بتوانید رأى بدهید.
(صحیفه امام، ج۱۸، ص: ۲۸۴، سخنرانى [در جمع فرمانداران، بخشداران و اعضاى شوراهاى روستایى] زمان: صبح ۱۳ دى ۱۳۶۲/ ۲۹ ربیع الاول ۱۴۰۴)
ممنوعیت گروه گرایی
اگر کسى یا کسانى را در غیر گروه یا صنف خود یافتند که از افراد گروهشان لایقتر است او را کاندیدا کنند. مسأله انتخابات یک امتحان الهى است که گروه گرایان را از ضوابط گرایان ممتاز مىکند، و مؤمنین و متعهدین را از مدعیان جدا مىنماید. و کسانى که خود را کاندیدا مىکنند، یا کاندیدا گروههایى هستند، اگر خود را صالح براى وکالت در یک چنین مجلسى نمىدانند و وجود آنها در این مکان نفعى براى کشورشان ندارد، خداى متعال را در نظر بگیرند و رضاى او را بر رضاى خود مقدم دارند، و چنین خلاف ناشایستهاى را مرتکب نشوند.
(صحیفه امام، ج۱۸، ص: ۳۳۶، پیام [به ملت ایران در پنجمین سالگرد پیروزى انقلاب (ارزیابى شرایط ایران)] زمان: ۲۲ بهمن ۱۳۶۲/ ۸ جمادى الاول ۱۴۰۴)
ضرورت عدم تحمیل و آزاد گذاری مردم
باید مردم را براى انتخابات آزاد گذاریم، و نباید کارى بکنیم که فردى بر مردم تحمیل شود. بحمد اللَّه مردم ما داراى رشد دینى و سیاسى مطلوب مىباشند، و خودْ افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینى- سیاسى و همگام با محرومین را انتخاب خواهند کرد. و در چنین اوضاعى هیچ فرد و گروهى و هیچ نهاد و سازمان و حزب و دفتر و تجمعى نمىتواند در حوزه انتخابات دیگران دخالت نماید، و براى غیر حوزه خودْ فرد یا افرادى را کاندیدا نموده و از آنان تبلیغ نماید.
(صحیفه امام، ج۲۰، ص: ۲۹۴ و ۲۹۵ نامه [به تعدادى از نمایندگان مجلس در مورد انتخابات مجلس] زمان: ۱۰ تیر ۱۳۶۶/ ۴ ذى القعدة ۱۴۰۷ «۱» مکان: تهران، جماران)
نفی تک گروه و صنف بودن مجلس
در شرایط کنونى نباید کسى انتظار داشته باشد که حتماً نمایندگان باید از گروه و صنف خاصى باشند.
(صحیفه امام، ج۲۱، ص: ۱۱ پیام [به ملت ایران (حفظ شئونات اسلامى و اخلاقى در تبلیغات کاندیداها)] زمان: ۱۱ فروردین ۱۳۶۷/ ۱۲ شعبان ۱۴۰۸)
در این زمینه رهبر معظم انقلاب نیز تأکید دارند که اگر مردم خودشان افراد را میشناسند در گزینشها از شناخت خود استفاده کنند، یعنی اصل بر شناخت فرد است و اگر نمیشناسند در گزینشها از افراد بصیر و متدین استفاده کنند. در عین حال، ایشان به هیچوجه از تعابیر محدود کنندهای مانند «حجت شرعی» بودن لیستها استفاده نمیکنند.
حضرت آیتالله خامنهای در خطبههای نمازجمعه ۱۴ بهمن سال جاری در تهران فرمودند: «مردم اگر نامزدهاى انتخاباتى را نمیشناسند، از افراد بصیر و متدین در گزینشهاى انتخاباتى استفاده کنند.» نکته قابل توجه در این زمینه نیز تأکید سال گذشتهٔ رهبر انقلاب بر بصیرت آیتالله مصباح به معنی واقعی کلمه است.
…
آنچنانکه دکتر کامران باقری لنکرانی تاکنون سه بار در طول دو هفتهٔ گذشته تأکید کرده است، جبهه پایداری صرفاً میتواند به مردم مشاوره بدهد و نه تنها از ادبیات انحصارگرایانه «حجت شرعی» برای لیستش استفاده نمیکند، بلکه تأکید دارد که کاندیداهایی که به مردم معرفی میکند، صرفاً در حد پیشنهاد است و برای هیچکس حجت و تکلیف نمیآورد.
لنکرانی در این زمینه تصریح میکند:
«ما هم در حال بررسی هستیم و به موقع با مردم در میان میگذاریم. ولی دو نکته را عرض کنم؛ اول اینکه عرایض بنده و امثال بنده و دوستانی که در جبهه پایداری هستند، فقط از باب مشاوره است. یعنی ما حداکثر نقشی که برای خود قایل هستیم، این است که مثل یک مشاور امین به شما آنچه را تشخیص میدهیم، معرفی کنیم. ولی این مردم هستند که در نهایت باید انتخاب کنند و تک تک شما باید به حجت شرعی برسید و انتخاب خود را بکنید. امام فرمودند میزان رأی ملت است و اخیرا هم آقا فرمودند که انتخابات باید پرشور باشد، واقعا حضور مردم و انتخاب مردم تعیین کننده است. حضور مردم هم با اعتقاد به مؤثر بودنشان حاصل میشود. آن انتخابی که میکنید، نگاهش همان خدمت اصیل به مردم باشد، حتماً نتیجهاش متفاوت خواهد بود با انتخاب کسی که میخواهد وارد مجلس شود و از همین الآن دنبال این است از کسانی که از او حمایتهایی کردهاند، حمایت کند و موافقت اصولی فلان کارخانه را بگیرد و به آنها بدهد. حتما این دو نوع انگیزه، خروجی متفاوتی را در مجلس خواهد داشت.»
Sorry. No data so far.