سه‌شنبه 10 آوریل 12 | 16:00

هاشم زاده: سینما تن به معیارهای انقلاب نداده است

در باب سینما یک سخنی می‌شنوید که سینما هنوز تسلیم انقلاب نشده است و خارج از تعار‌ف‌ها این سینما تن به معیارهای انقلاب اسلامی نداده و گویا در طول این سه دهه دور‌تر شده است و قصد ندارد با انقلاب بسازد.


نشست علمی پژوهشی «روز هنر انقلاب اسلامی» همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی با حضور محمد رجبی محقق و پژوهشگر هنر، محسن نفر موسیقیدان، رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و سید ناصر هاشم‌زاده کار‌شناس سینمایی شب گذشته در تماشاخانه مهر حوزه هنری تهران برگزار شد.

رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این نشست علمی پژوهشی هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: در مورد هنر نمایش معتقدم تئا‌تر دارای تفاوت بسیاری با دیگر هنرهاست و این امر باعث شده تا در جغرافیای گوناگون تحلیل‌های مختلفی در این زمینه داشته باشیم.

 انتظار بزرگی که از انفجار نور انقلاب اسلامی داشته‌ایم آیا برآورده شده است

وی در ادامه افزود: در هنر انقلاب اسلامی رویکرد متولیان به هنر و بروز آن به گونه‌ای دیگر و متفاوت با قبل از انقلاب بوده است و در بخش‌های مختلف هنری شیوه‌های کاری متفاوت است و در تولید تئا‌تر می‌توان گفت انسان دارای نقش است و انسانیت در برابر مخاطب به چالش کشیده می‌شود و این امر زمانی معنا پیدا می‌کند که مخاطب حضور یافته است و این قضیه باعث می‌شود تا مکان و فضای تئا‌تر مورد بررسی قرار گیرد و هر کدام از این موارد چنانچه نباشد تئا‌تر صورت نمی‌گیرد.

امینی در ادامه یادآور شد: ‌ ما صاحب تمدن کهن و فرهنگ غنی هستیم که با اسلام ترکیب یافته است که به نوعی با تعزیه و نمایش عاشورایی عجین شده است و باید در این راه تلاش کنیم.

تئا‌تر آئینه اجتماع محسوب می‌شود

امینی با مطرح کردن این سوأل که آیا انتظار بزرگی که از انفجار نور انقلاب اسلامی داشته‌ایم برآورده شده است، گفت: باید فرهنگی بودن این امر را مورد بررسی قرار داد. هر چند ورود جوانان هنرمند به فعالیت‌های هنری خوب بوده است اما باید موارد دیگری همچون تحولات پیش رو را مورد کنکاش قرار داد و دلایل تعطیلی معاونت پرورشی آموزش و پرورش را هم بررسی کرد.

امینی در ادامه افزود‌: هر چند ‌تئا‌تر آئینه اجتماع محسوب می‌شود با نگاهی به تئا‌تر دوره دفاع مقدس می‌توان گفت هنر تئا‌تر در این دوران دارای تکنیک بیشتری بود.

سینما تن به معیارهای انقلاب نداده است

ناصر هاشم‌زاده در ادامه این نشست افزود: در باب سینما یک سخنی می‌شنوید که سینما هنوز تسلیم انقلاب نشده است و خارج از تعار‌ف‌ها این سینما تن به معیارهای انقلاب اسلامی نداده و گویا در طول این سه دهه دور‌تر شده است و قصد ندارد با انقلاب بسازد.

 سینما اندیشه دینی را بر نمی‌تابد

هاشم‌زاده در ادامه افزود: سینما نه اینکه مبلغ انقلاب باشد آنچه که ذات انقلاب اسلامی است اندیشه دینی را بر نمی‌تابد که علل گوناگونی دارد اگر شعله‌هایی یا استعدادهایی در این دهه‌ها دیده شده این تشویق برخی از مدیران بوده و گویا اکنون مدیران به این نتیجه رسیده‌اند که خوراک سینما و نمایش را بدهند و در کل این اژد‌ها را ساکت کنند و این امر باعث شده که این اژد‌ها قوی‌تر شود و با ساحت اخلاقی و خانوادگی ملت ما هجوم آورد و مبلغ اندیشه‌ای شود که در خور اندیشه انقلاب اسلامی نیست.

سینمای مستهجن و سرگرم کننده ما را برنتافت

هاشم‌زاده در پاسخ به اینکه چرا این گونه شده است، گفت: ‌ شهید آوینی می‌گوید دوره نیهیلیسم تمام شده و جهان به یک معنا می‌رسد و به دنبال معنا و خداوند است. اعتقاد من بر این است که اکنون جهان در پی این معناست و این امر بود که سینمای مستهجن و سرگرم کننده یا روشن‌فکر ما را برنتافت.

نسل امروز آشتی دوباره‌ای با اندیشه دینی کرده است

این فیلم‌نامه نویس سینما یادآور شد: اینگونه افراد در راه تجلی نفس حیوانی هستند و باید در برابر آن‌ها ایستاد. نسلی که امروز آشتی دوباره‌ای با اندیشه دینی کرده و با همه ممانعت‌ها به سنت الهی محقق می‌شود. چقدر خوب است در باب سینما آثار شهید آوینی مورد مطالعه قرار دهند.

این کار‌شناس سینمایی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ‌ بیدل می‌گوید؛ درهای فردوس باز است؛ امروز از بی‌دماغی گفتیم فردا؛ شاید خوشبینانه به قضایا نگاه کنیم اما اگر از بالا‌تر نگاه کنیم به گفته شهید آوینی سینما آبگوشتی شده ما از اندیشه دینی انتظاراتی داریم که هر چند تفاوتی با سینمای گذشته داشته اما باید نگاه ما عمیق‌تر باشد.

هنر آینه است اما آینه چه چیز

هاشم‌زاده در ادامه تصریح کرد: ‌ دینی که ما به فریاد امام خمینی (ره) برخواستیم این دین در گذشته هم بوده کدام پادشاه در گذشته انکار دین کرد چراکه از تحقق دین چیز دیگری خواسته‌اند و امروز هم می‌خواهیم.

وی یادآور شد: وقتی در برنامه هفت آقای جیرانی از من پرسید چرا سینمای دینی محقق نشده است پاسخ دادم؛ مگر سایر مسائل حل شده که به این امر گیر دادی؛ شکی نیست که هنر آینه است اما آینه چه چیز، این نگرانی ما است و باید هشدار داد. اختلاف ائمه با حاکمان دوران خود سر نماز و یا مسائل جزئی نبود بلکه سر مسائل دیگری بود که شریعت ظاهر، راه به باطن دارد و معتقدم همه این‌ها با هم در ارتباط است و حتی کاسب هم در این راه کسب روزی می‌کند. با شریعت می‌شود به حقیقت رسید و دین ظاهری باطن ندارد و کارش ریا و تظاهر است.

نسلی تیزبین به میدان آمده است و ما باید پاسخگو باشیم

این فیلم نامه نویس خاطرنشان کرد: من به عنوان یک سینمایی منتظر این نخواهم بود که اقتصاد و یا فرهنگ اصلاح شود آنگاه فیلم بسازم چرا که معتقدم اهل فرهنگ باید این معضل را فریاد بزنند. اندیشه دینی در هنر، ‌معماری، شعر و موسیقی هم محقق شده است و اکنون بر این باورم که در دوره ما سینما بد‌تر شده است و می‌خواهد خیانت و اهانت را به تصویر بکشاند. یک تهیه کننده پولدار که فیلم‌های غیراسلامی می‌سازد به من اینگونه پاسخ داد که در هیچ یک از فیلم‌های من یک تار موی زنی دیده نمی‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فیلم‌های او مجوز داد و این در صورتی بود که موضوع آن فیلم‌ها خیانت را ترویج می‌کرد و چه زیبا شهید آوینی در ۲۰ سال پیش این روز‌ها را خبر داد.

وی یادآور شد: امروزه به سینما، ‌تئا‌تر و ادبیات خوشبینم چرا که نسلی تیزبین به میدان آمده است و ما باید پاسخگو باشیم.

جمال، ‌جلال و کمال الهی در هنر انقلاب مهم است

محسن نفر در ادامه این نشست اظهار داشت: ‌ هنر در انقلاب هنری است که قبل از انقلاب در اختیار افراد بوده و آثاری در این زمینه ساخته بودند و عده‌ای دیگر بازار هنر را گرم می‌کردند تا زمانی که انقلاب شد و امام خمینی (ره) ماجرای سینما را امضا و حل کرد مجوز فعالیت‌ها در این زمینه داده شد.

این آهنگساز یادآور شد: با اعتقاد به اینکه هنر انقلاب با هنر در انقلاب متفاوت است، گفت: ‌ انقلاب مفاهیم و معانی جدیدی را با خود ظاهر کرد و هنر مورد غفلت قرار گرفت آثاری که در طی این دهه در حوزه هنری اتفاق افتاد نشانه‌هایی از هنر انقلاب است. جمال، ‌جلال و کمال الهی در هنر انقلاب مهم است و اکنون این تأثیر را شاهد هستیم و باید تلاش کنیم تا هنر با انقلاب پیوند بخورد که نیاز به بررسی بیشتری دارد.

وی افزود: هنر متعالی، پیوندش با اخلاق ضروری است و خط هنر در انقلاب آنچنان که باید باشد ادامه پیدا نکرده است و معتقدم انقلاب زمانی سرافراز می‌شود که بین هنرمند و اخلاق پیوند ایجاد شود.

هنرمند باید معلم باشد

نفر در ادامه یادآور شد: اگر هنرمند به جامعه نگاه کند و اثری بسازد او هنرمند نیست بلکه باید هنرمند معلم باشد و اخلاق و دین را مد نظر قرار دهد و برای باورهای اعتقادی خود و باورهای انقلاب گام بردارد.

انتظار ما در هنر از انقلاب اسلامی بیشتر از حق خود است

محمد رجبی در ادامه این نشست اظهار داشت: انتظار ما در هنر از انقلاب اسلامی بیشتر از حق خود است و باید گفت؛ مگر سیستم اداری و آموزشی ما ملکوتی شده که هنر ملکوتی شود.

وی در ادامه افزود: اگر اخلاق در هنر ضعیف است باید آن را به نسبت سایر فضاهای دیگر همچون مدرسه و غیره مقایسه کرد. وقتی حقیقت انقلاب حاکم نشده است و مقام معظم رهبری هم در این زمینه درد دل‌هایی دارد چطور می‌شود هنر را طور دیگری جلوه داد.

ستون انقلاب ما دین است

رجبی گفت: ستون انقلاب ما دین است و طبیعتا باید با دین حرکت کنیم و معتقدم سیر در فضایل دینی ما را به حقیقت نزدیک می‌کند و اخلاق می‌تواند ایثار را بوجود آورد هر چند برای رسیدن به حقیقت نه در سینما بلکه در همه زمینه‌ها فاصله زیادی داریم اما بایستی فضایل همچون صداقت، ایثار، شهادت را مد نظر قرار دهیم.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.